For a Chabad house on campus, how early can we start the Seder?

 

Eating on Erev Yom Yov:

  • One should not eat a meal from the 10th hour on Erev Pesach.
  • You may serve light food up, not including matzah or mezonos (kosher lpesach), until Shkiah.

 

Lighting candles on the first night:

  • Must be after Plag Hamincha.

 

Lighting candles on the second night:

  • Although usually we light candles only after the Zman of Motzaei Shabbos, you can really light from Tzeis Hakochavim – Beinunim, when three medium stars appear.

 

Kiddush:

  • The order of preference is as follows:
    1. From Tzeis Hakochavim – Beinunim.
    2. From a few minutes after Shkiah.
    3. From Plag Hamincha – you should not rely on the last two choices for yourself; rather get someone else to drink the wine.

 

Hagada:

  • You should start or at least say some of the Hagadda after Tzeis Hakochavim – Ketanim, when three small stars appear.
  • The Hagada need not be read by each person. One person may read it and the others listen in.
  • It is important that they understand the Haggadah.
  • Although it is proper to say the Hagadah in the original Loshon Hakodesh, strictly speaking, besides the Beracha and Hallel, the Haggada does not need to be said in the original and may be explained in your own words.

The minimum is as follows:
מה נשתנה (if you don’t have time, one question would suffice)
עבדים היינו – הרי זה משובח
מתחילה – ברכוש גדול
והיא שעמדה
צא ולמד – דצ”ך עד”ש באח”ב
(if time doesn’t allow, you may skip the Drush on the pesukim of ארמי אובד אבי. Although, preferably you should include it at least in your own words out loud).
פסח שהיו אבותינו. מצה זו. מרור זה
בכל דור ודור. לפיכך – גאל ישראל

If you have more time you should add:
ברוך המקום. ארבע בנים
הא לחמא עניא

And if you have more time you should add the other parts as well.

 

Matzah:

  • You can start after Tzeis Hakochavim – Ketanim.

 

Preparing on the second day/night:

  • If you start before Shkia, you can set up on the first day of Pesach. Food may only be warmed up if at least one person plans on eating from each pot before Shkia. Otherwise, you may start to warm the food from Tzeis Hakochavim – Beinunim, when three medium stars appear.

 

Sources:

הדלקת נרות מותרת רק מצאה״כ, אא״כ במקום חשוך – ראה כאן:

הדלקת נרות יום טוב שני – לפני שקיעה

והנה בשו״ת רב פעלים ד או״ח כג, וכן בספרו בא״ח ש״א במדבר ב, כתב להתיר להדליק נרות מבעו״י ביו״ט ראשון מחמת שהוא לצורך הקידוש. אמנם, דבריו צל״ע טובא, שהרי הנרות אינם מעכבים בקידוש אינו מצריך נרות. ואם רוצה בדוקא להדליק שיהי׳ שם בעת הקידוש, נחתינן לשקו״ט בדין נר של בטלה, כמו בנר יאצ״ט וכדומה. ודוחק להתיר מבעו״י. (ומש״כ בשל״ה פסחים ד״ה בענין ושמחת, שאינו נר של בטלה לפי שיש מצוה באותה שעה – בפשטות התם מיירי כשחשוך, דוק היטב בלשונו. ומדליק בשביל המצוה ממש להאיר את החשיכה, שלא יכשלו, משא״כ כשמדליק לצורך קידוש, דבכגון דא אינה מצוה גמורה. ואיך שיהי׳, גם אם נפרש שכוונתו בעוד היום גדול ובמקום אורה, הרי דברי השל״ה הושמטו במג״א ואדה״ז, ראה אצלנו שם). ובכל אופן, כיון שאפשר לאחמ״כ, אין להקדים.

בכללות הענין לקדש ולהתפלל מבעו״י ביו״ט ראשון – הארכנו במק״א – ראה:

What is the earliest one can Daven Maariv on Motzei Shabbos when it is the first night of Yom Tov such as Pesach this year?

וכן 21540. וראה שם גם לענין דיני הכנה. ואכ״מ.

בענין קידוש בליל פסח – הארכנו כאן:

אני עורך סדר פסח לזקנים דוברי רוסית. אני רוצה להתחיל את הסדר מוקדם מזמן צאת הכוכבים מכיוון שהם לא יוכלו לשבת כל כך מאוחר ועוד זמן קידוש ושאר הדברים. האם אוכל להתחיל את הסדר מפלג המנחה?

בנוגע הגדה בלה״ק – פשוט שאינו מעכב. ויש שהביאו ממנ״ח סוסי׳ כא דמספקא לי׳ בד״ז. וליתא, כנראה למעיין שם. וכן מוכח בפלא יועץ ערך הגדה ובכ״מ שראוי לאומרה בלה״ק לפני שמפרש לב״ב בלשונם. אמנם במנחת סולת שם וכן בשו״ת בנין שלמה ב או״ח לד, יב כתבו להעיר שנצטרך בלה״ק מחמת דין עני׳, ונשארו בצ״ע. ונראה מדבריהם דגם לדידהו לא פשיטא לי׳ מילתא.

נוסח ההגדה – ראה שו״ע אדה״ז תעג, מג. ושם יד שצ״ל בדרך שאלה ותשובה. ובס׳ המנהיג סדר לילות של פסח בשם רב נטרונאי וכן ובסידור רב עמרם גאון (מהדורת גאלשמידט ע׳ קיא ואילך. אוצר הגאונים פסחים רכ) בשמו, שאם לא דרש ארמי אובד אבי לא יצא וכו׳. ופשוט מדבריו שאינו מעכב במצות סיפור יצי״מ, אלא מחמת שהשמיט דרשה זו. ועוד מיירי גם במי שעושה כן להוציא מדברי חז״ל, כדרך הקראים (וכבר ביארו במה שהרמב״ם חומ״צ ז, ד, כתב שאם מאריך בדרשת הפרשה משובח, שהוא להוציא מלבן כדרכו בכ״מ בספרו. וראה או״ש שם באו״א), משא״כ בנדו״ז שהוא למי שבלא״ה לא יקיים המצוה. [ולהעיר בהגדה מהדורת גאלדשמידט ע׳ עג שכך הי׳ נוסח א״י שלא לאומרו. וראה ס׳ האסופות, בהגש״פ ראב״ן ע׳ קיט בשביבי אש פ, לאידך שהחרימו להבבליים שאמרוהו].

ובענין אמירת פסח ומרור – להעיר מקובץ העו״ב א׳נב בארוכה. וש״נ.

 

 

#26654
#26833