What is the earliest one can Daven Maariv on Motzei Shabbos when it is the first night of Yom Tov such as Pesach this year?

 

Tzeis Shabbos occurs at Tzeis Kochavim Ketanim, and the Shiur of Tosfos Shabbos is several minutes later (see Seder Hachnasas Shabbos. Cf. Alter Rebbe’s Shulchon Aruch (OC 293:1) who writes until Kochavim Ketanim can be seen close together).

Maariv should not begin before this time so as not to cause community/family members to start any Melacha/Hachana before that time.

This time is after the Zman of 6.6 degrees plus 4 minutes. In 770, the minhag is to always wait  until 43 flat minutes after sunset. In many places, the accepted practice is to wait until the Zman of 8.5 degrees, in order to end Shabbos uniformly with many other Kehillos that end at that time.

The common custom is to wait the same amount of time when Yom Tov falls on Motzei Shabbos (and on the second night of Yom Tov as well) whether it is on a Motzei Shabbos or regular weekday night.

Maariv may be done from Plag Hamincha only in real cases of Ones or Shaas Hadchak. Otherwise, it should not be davened until the time that Shabbos is taken out.

 

Source:

OC 293; Seder Hachnasas Shabbos

 

וראה פי׳ הרשד״ב שי׳ לוין לסדר הכנסת שבת. אלא שנטינו קו מדבריו במקצת.

ומש״כ שהה״נ כשחל יו״ט במוצ״ש שאין להקדים מעריב – גם כשיקרא ק״ש לאחמ״כ – ה״ט שלא יבואו לעשות מלאכת או״נ האסורה בשבת. ובלא״ה כתבו, שיש לאחר להתפלל, דקדושת שבת חמירא מקדושת יו״ט וכו׳ – ראה נועם מגדים לפמ״ג כ. תוס״ש רפט, ג. תורת משה פ׳ אמור. וראה שו״ת להורות נתן ה, יג ואילך עפ״ד הט״ז בסתרס״ח סק״ח שע״י תובפת יו״ט חלף והלך יום העבר.

וביו״ט שני ג״כ אין להקדים תפלת מעריב, דגורע מקדושת יו״ט ראשון שהוא מה״ת, נוסף לחשש שיבואו להכין הכנה מיו״ט ראשון לשני – ראה מהרי״ל פסח סדר התפלה (אבל ראה שם שבמגנצא לא נהג מהרי״ל כך. ובמנהגי מהרא״ק הביא גם ב׳ המנהגים).במנהגי מהר”י טירנא מנהג של פסח. לבוש תפח, ג. תקצח, א. תרסח, א. שכנה״ג תפט בהגה״ט ב. נועם מגדים שם. מט״א תקצט, ב. שו״ת בנין שלמה לח. רב פעלים ד או״ח כג. דברי יציב קיז. ובהתעוררות תשובה רצט כתב להתיר לקדש לפנ״ז. וראה בארוכה בשו”ת מנח״י י, מא לתלות במש״כ הט״ז תפט, י. ח״י שם כא. פמ״ג במ״ז שם י. הגהות חת״ס עה״ג (מבנו הכת״ס). וראה גם פמ״ג תרלט בא״א יא. משנ״ב שם בבה״ל ג ד״ה ולא יאכל. וראה גם להורות נתן ט, ס. וי״ל שמהרי״ל לשיטתו שתוספת שבת בערבית אינה כלילה לענין הפס״ט. והה״נ בעניננו. ואנן קייל״ן להחמיר לכתחילה – ראה רמ״א יו״ד קצו. וראה שו״ת בני בנים ג, ב. ולמעשה, המנהג הנפוץ ודעת רוב האחרונים כבפנים (ולא הביאו כלל ד׳ מהרי״ל). והעיקר – חשש תקלה ומכשול, ובציבור אא״פ להשגיח ולשמור.

 

 

#13436