Do Women Make a Bracha on the Fire by Havdalah?

 

Question:

I’ve noticed many ladies do not make the Bracha of בורא מאורי האש by Havdalah. Is there a source or reasoning for this? And what is our custom?

 

Answer:

Indeed, some women do not say this Brocha.

There is a disagreement regarding whether women are obligated in this Brocha. If they are fulfilling their obligation through someone else, it is preferable for them not to recite it.

However, if they are making Havdalah themselves, they should say it. Even those who hold that women are exempt agree that they may say the Brocha.

The custom, however, is that women do not look at the nails, although they are required to be within view of the flame, and be close enough to benefit from its light.

 

See more laws here:

Women & Havdalah: A Summary of Laws

 

Sources:

ברכ״י או״ח תרצג, א. מועד לכל חי י, מו. משנ״ב רצו בבה״ל ח ד״ה לא יבדילו. קצוה״ש סצ״ו בבדה״ש יב, ע״ש הטעם. וראה בארוכה בירור הלכה זילבר רצו, ח. ושם, שאינו הגון מחמת צניעות (כשאנשי הבית מרובים וכו׳). שו״ת מנחת שלמה ב, נג סק״ב ד״ה ולפ״ז. צי״א יד, מג.

וראה שו״ת יחו״ד ד, כז שנעלם מעיניו שהאחרונים הכריעו שתברך. שו״ת אג״מ חו״מ ב, מז שאי״ז מעשהזמ״ג. וגם מותרות לברך. ובשו״ת בא״מ ד, כח וקנין תורה א, פח, ג – שהיא ברכת השבח או הנהנין. ובשו״ת אז״נ י, כז וצי״א יד, מג שגם במשנ״ב לא נתכוון דלא יברכו.

העירוני בשם הרשד״ב שליט״א חייקין שר’ זלמן טייבל ע”ה (שהי’ נוכח בשעת הבדלה בביתו של כ”ק אדמו”ר הריי”צ נ”ע) סיפר שלאחרי ברכת היין ע”י המבדיל, הי׳ כ”ק אדמו”ר נ״ע לוקח קופת הבשמים, מברך עלי’ בעצמו, ואח”כ נותנה לאמו כדי שתברך. ואח”כ הי’ מברך על הנר בעצמו, אבל אמו לא בירכה.

אצל אנשים שיאותו לאורו – ראה כאן:

האם טוב יותר לגברים לעשות ברכות אש ובשמים לעצמם?

 

 

#13211