« go back

What Halachos do I need to know regarding using sternos on Shabbos?

Since the sterno is a fire/heat element, it has the same Halacha as a regular stove top. Therefore, first you would have to create some type of Blech if the food isn’t fully cooked or if you wish to put back the food on Shabbos. You can turn one pan upside down on top of the fire and then put the food pan on top of that to accomplish this Blech.

Even after doing this, one cannot take the food directly from the pan while it is on the sterno, the same as an ordinary Blech, unless the food pan doesn’t touch the water pan or the water pan doesn’t touch the source of heat. One would have to remove the pan of food from the sterno/Blech and only then can one help themselves to its contents.

 

Sources:

הסיר של מים הם ממש ע״ג האש ולכן נחשב כבלעך (ויכול להיות שזה יותר חמור מבלעך, שהמים נהפך להיות מקור החום בעצמה). והסיר של אוכל לא רק נוגע בסיר של מים אלא מונח בתוכו ממש (כמו ״קראק פאט״). ולכן, זה נידון של סיר של אוכל ע״ג בלעך (ואולי יותר חמור מזה כנ״ל), וצריך להסיר הסיר של אוכל מעל הבלעך לפני לקיחת האוכל

בענין לקחת אוכל ישר מה״סטורנו״ בשבת – מצאתי סברא להתיר: ה״סטורנו״, אף אם מחשיבים אותו כאש מכוסה, אפילו אם האוכל מבושל כל צרכו, היה אסור לקחת אוכל ישר מהסיר שעליו, משום מגיס. אף שבבית יוסף משמע שמותר במבושל כל צרכו , מ״מ בא״ר מוכיח מהכל בו שאסור- הו״ד במ״ב ס״ק קיג וכן משמע משו״ע רבינו סעי׳ ל. וזה שאסורה אף באש מכוסה עיין סי׳ שיח במ״ב סוס״ק קיז. הטעם לדבר שאסור אף במבושל כ״צ כתוב בתפארת שמואל ס״ק טו על הראש פרק כירה סי״א והובאו דבריו בשו״ת אגרו״מ ח״ד סי׳ עד בדיני בישול אות ח : ואסרינן מדרבנן אפילו מבושל כל צרכו , שמא יטעה ויראה לו שהיא מבושלת כל צרכה , ויבא לידי חיוב סקילה. אלא שעכ״ז נתחבטו האחרונים להבינו ראה הערת הגרש״ז אוירבאך בשש״כ פ״א הערה פו. אבל יש עוד טעם לדבר: בשו״ת אבני נזר או״ח סי׳ נט כתוב ״ואף דמגיס כמבשל, ובנתבשל כ״צ והוא רותח אין בו משום בישול, מ״מ הלא גם כשעומד על האש יש בו איסור משום ׳שנראה כמבשל׳, וזה האיסור להחזיר המבושל כל צרכו באינו גרוף וקטום, ואפילו המצטמק ורע לו כו׳״. וכן כתוב במאמר מרדכי סק״כ סוד״ה אלא ,ועוד

לפי הטעם הזה, לכאורה אין בעיה הלכתית בנדו״ד ד״סטרנו״: היות שישנם דעות על פיהם אין כל חשש מיחזי כמבושל בדבר שהיא מיועדת אך ורק לשמירת חום בשבת, ולא לבישול. כן כתוב ביחו”ד (ב, מה) עפ”י כמה אחרונים; מנו”א ח”ב י, כח. ולכך נטה ציץ אליעזר ח, כו, ה; וכתב שכך דעת הרב פרנקל. (הם כתבו שיטתם בנוגע להואיל ואין רגילים לבשל על גבי פלטה וטס נחושת, אלא רק על גבי אש גלויה, אין ההנחה על פלטה וטס נחושת נראית כבישול, ולכן מותר להניח עליהם מאכל מבושל בשבת. ולדעתם אין הנחה על פלטה נראית כבישול, והרי היא ככירה קטומה שיש עליה מכסה נוסף. ויש שהקילו בפלטה חשמלית, שיעודה לחימום בלבד, אבל החמירו בטס נחושת שחומו רב יותר ואפשר לבשל עליו. והם הקילו בפלטה חשמלית בלבד, שאין בה חשש ‘מיחזי כמבשל’, מפני שהיא מיועדת לחימום ולא לבישול, ודינה כצידי המדורה בזמן התלמוד (אג”מ או”ח ד, עד, בישול לה; ועוד). ואף שזה רק דעת כמה פוסקים, יש לסמוך עליהם להקל בנדו״ד לקחת האוכל המבושל כל צרכו מעל גבי ה״סטרנו״ כמו שיש להקל (חזו״א סי׳ לז ס״ק טו) לקחת אוכל מבושל כל צרכו מעל האש בנידון שהיה אסור להחזיר את הקדירה על גבי האש ,כגון שהאש אינו מכוסה. ואם האוכל שבסיר יבש ומבושל עי׳ בספר מאור השבת ח״ב פניני המאור מכתב יט (ב) מהגרש״ז אויערבך זצ״ל, דפשטידה מבושלת בקדירה מותר לחתוך גם כשהיא עומדת ע״ג האש, כיון שהמאכל שע״ג האש יבש ומבושל, אין משום הגסה

והעיר הרב על מה שכתבתי: א געשמאקע סברא אבל לדין יש תשובה שכמדומה הוכיחו מלשון הכלבו שהכוונה לאיסור דאורייתא וכן כתבו לבאר שהגסה מצרכי בישול כלשון הרמב״ם וע״ד ליבון וניעור מצרכי הכביסה


Add Comment

Your Email address will not be published