Drinking Kiddush Wine

 

Question:

After Friday night and day Kiddush I see people drinking the cup of wine and then before giving it out to other people, they pour more wine from the bottle of wine into their cup and then give out (even if it’s enough to give out before refilling the Kiddush cup).

I am curious to know the Halacha on that (or maybe it’s a Minhag).

 

Answer:

One should not give wine which has become Pagum, defected, through someone drinking from it first, to participants. Some maintain that if the participant drinks from the original Kiddush cup it is not considered Pagum.

A better practice would be to pour wine out from the Kiddush cup into another cup prior to drinking the wine. But they shouldn’t drink till he finishes drinking.

 

Sources:

ראה שו״ע אדה״ז קצ, ה. משנ״ב סקפ״ב סקכ״ד בשם הרא״ש (ונלאו למצוא מקורו ברא״ש. וכתבו בכמה אנפי. ואולי הציון להרא״ש קאי על סוף דבריו). וראה הגש״פ מלכי בקדש להגר״ע מלכי, גיסו של הפר״ח, תעב, ט ד״ה שותין, שכ״כ ג״כ ע״פ הרא״ש פסחים י, טז, בדין לח״מ, שבאוכל מככרו של הבוצע א״צ לח״מ.

וכ״כ המשנ״ב בסרע״א בשעה״צ סקפ״ט. ובמק״א – תעב, לא – הביא כן מהפמ״ג. והוא שם בא״א ט.

וראה בשו״ת שרגא המאיר ה, קו. משנ״ה א, קנח.

והדברים מפורשים כבר ברשב״ץ ברכות מז, א.

וכבר העירו שכ״מ גם בשו״ע אדה״ז תעב, כד, שלא נזכר פגום, שחמור יותר, ומותר רק בשעהד״ח, ואינו ענין רק להעדר מצוה מן המובחר. ונדחקו בזה כו״כ.

ולמעשה, כנ״ל הדברים מפורשים ברשב״ץ, ולא מצאנו חולק להדיא. והכי אפשר לפרושי גם בדעת אדה״ז.

ובט״ז קפב, ד שכתב ״אם אין כוס אלא למברך הא ע״כ ישתו האחרים מכוס פגום כיון שכבר טעם המברך ממנו״ – אין הכרח כלל דקאי בשותים מכוסו, ומיירי בהמשך לתחילת דבריו כשנותן לתוך כוסות שלהם שהם פגומים, וכוונתו שאין כוס שאינו פגום אלא למברך. והאריך בזה בקובץ העו״ב גל׳ א׳ריד. וראה הנסמן שם.

וכן המנהג נפוץ בקדושין ונישואין שהכלה שותה אחרי החתן מאותו כוס. ובכוס ישועות אשכנזי אות מא ואילך פירש לפי דרכו. ואכ״מ.

ומה שלא כתבו הפוסקים לעשות כן – כבר כתבו ליישב משום חשש סכנה – ראה שו״ע קע, טז. וראה אצלנו במכתב ברכה לס׳ ד׳ אמות של הלכה בענין זה. וכ״כ בתורת שבת רעא, כה. (אלא שלדעתו גם יש בזה משום פגום. וכ״מ גם בנה״ש קפב, א).

ובהנהגת כ״ק אד״ש נמסרו שמועות סותרות. ובכפ״ח גל׳ 1852 בשם הריב״ק שהרבנית ע״ה שתתה מאותו כוס.

והארכנו בזה במק״א לפני כמה שנים, ואינו תח״י כעת. וקשה עתיקא מחדתא.

 

Question 2:

What do you mean when you say pour into another cup before drinking? Don’t you need a Reviis?

 

Answer 2:

A Reviis is only for Kiddush. One need not drink a Reviis. Most of the Reviis is enough. When pouring out make sure a Reviis remains in the cup, as L’chatchila one must drink from a cup which has a Reviis.

 

Sources:

ראה שו״ע אדה״ז רעא, כ. והוא ע״פ תוס׳ פסחים קה, ב ד״ה שמע. והב״ד במג״א כד. ואם הוא מעכב – הנה, בא״ר שם כג שכשאיו לו כוס אחר שרי. ויל״ע בדעת המג״א. אמנם, במשנ״ב רעא, נא אף שפסק כמג״א, מ״מ בבה״ל סט״ו ד״ה וה״ה מוכח שאי״ז לעיכובא. ואולי פסק כהחולקים. ועוד להעיר מהדעות דמהני בשתיית כל המסובים יחד – שו״ע שם יד – אף שאי״ב רביעית. ואף ד בלא״ה לא קייל״ן הכי – ילה״ע שבמג״א שם לא כתב שי״ב משום שתי׳ מכוס שאי״ב רביעית. ואולי קאי בשותים מכוסו וכולהו כחדא גרירין.

בנוגע לשתיית המסובים – לא נמצא בשום מקום לעורר עד״ז. ואת״ל הכי היאך שייך שישתו כל המסובים מכוסו אא״כ בכוס גדול מאד. וממש״כ אדה״ז קצ, ה רק משום פגום, ושמה״ט עדיף שיהא לכאו״א כוסו – מוכח שבמסובים לא איכפת לן. וראה שש״כ מח, ע. אבל שם כתב כן רק בשותים מכוסו ממש, דכולהו בתרי׳ גרירין.

 

What’s the ideal way to drink wine from the Kiddush cup?

 

 

#994