טבילת עזרא באמבטיה

 

שאלה:

שמעתי אומרים שאמבטי’ ביתית שהנקב שלה קוטרו לכל הפחות 4.8 ס”מ דינו כקרקע (וממילא אם הוא מחזיק 40 סאה יוכשר לטבילת עזרא). האם כנים הדברים? וא”כ רציתי לשאול אתכם כמה שאלות:

א) האם הstopper ממעט בשיעור הנקב? כלומר כשהstopper עשוי בצורה שהוא מחובר בתוך הנקב ועולה ויורד (לשחרר או לעכב את המים) אבל אף פעם אינו יוצא לגמרי, האם עדיין ניתן להחשיב את הנקב לחור המבטל את הכלי?

ב) כשממלאים כל כך הרבה מים הם עוברים על הנקב העליון של האמבטי’ והוא מתחיל לשאוב, האם די לסותמו במסרטוט וכיו”ב (כמובן סמרטוט אינו סותם לגמרי והחור עדיין שואב אבל לא עד כדי כך) כדי שלא יהי’ בעיא של זוחלין?

ג) כשנכנסים לתוך המים בגובה כזה והם מכסים על כל הגוף, הם נשפכים החוצה (ואז כמובן כבר לא מכסים על כל הגוף) האם יש בכך בעיא של זוחלין וכיו”ב?

– כל זה לענין מי שתמיד מקפיד על טבילת עזרא כאילו היא חובה.

 

תשובה:

א) טבילה בכלי לטבילת עזרא –  מחלוקת בגמרא אם מועיל. ועדיף להישאר כמה דקות 3-4 דקות מתחת למקלחת כדי לקיים דין ט’ לוגין מכלי המבוארים בסימן פ”ח שזה מועיל לכו”ע. ולענין תוספת טהרה – אפשר להוסיף טבילה באמבטיה כזו שקוטרו אפילו רק 3.8 לגר”ח נאה.

ב) כל עוד לא נראה לעין – זחילה שאינה ניכרת – אפשר להקל לטבילת עזרא.

ג) נחלקו בזה ועדיף לדאוג שלא ישפך. אם א”א אז אפשר לסמוך על המקילין בזה.

 

טעמים ומקורות:

א) ברכות כב, ב. שו”ע יו”ד רא, ז-ח, פת”ש שם ס”ק ז שנחלקו בזה הנוב”י חת”ס בית אפרים והמשכנ”י האם מועיל פקק בכלי שנקהו ולבסוף קבעו. שו”ע או”ח סימן פח, אדה”ז שם ס”א כתב בקרקע בסוגריים, ולהעיר מסימן ר”ו שמשמע להחמיר בכלי לגמרי.

ב) עיין שו”ע יו”ד ר”א, נ-נא .

ג) עיין שם פת”ש סק”ט מחלוקת המעיל צדקה והחכם שנחלק עליו ופשטות דברי הש”ך סק”ל מורים להחמיר כדברי המעיל צדקה.

 

 

#5525