Can a Jew work in a non-Kosher liquor store?

 

Question:

Would there be any Halachic problem for a Torah observant Jew to work in a non kosher liquor store that services Jewish (including many not yet frum) clientele?

 

Answer:

In regards to serving a Jew these type of beverages, there might be room for leniency depending on the circumstances. If however it involves pouring the client a ‘non kosher’ beverage on the spot for him to taste or drink, it may not be done.

However, the main issue here is handling and benefiting from forbidden beverages and especially wine.

Nevertheless, so long they sell other beverages which are not forbidden to have benefit from and the person handles and receives benefit and pay from these beverages as well, one may be lenient in this particular case.

 

Sources:

לענין מסייע לדבר עבירה – ראה רמ”א יו”ד סי קנ”א ס”א באם בכל מקרה יכולים לבוא לידי האיסור באופן אחר בלעדיו אזי מותר הדבר. והגם שהש”ך שם סק”ו חולק עליו וסבירא ליה שאסור לסייע לישראל באופן כזה, הרי בנדו”ד הוא מסייע שלא בשעת מעשה העבירה באם אינו שותה עכשיו, וכך פסק בשו”ת בנין ציון סט”ו וראה גם בשו”ת כתב סופר יו”ד ספ”ג שסיוע שלא בשעת מעשה מותר, וכן כתב להתיר בשו”ת משיב דבר ח”ב סל”ב למי שפרנסתו בכך.

לענין לסחור במאכלי אסורים – הרי לכאורה דינו כסרסור, כי הוא רק שליח של הנכרי להושיט ולמכור משקאות לאנשים הבאים לקנות שם, ובפרט אם אינו עוסק בהכנת המשקאות. ודנו בזה האחרונים. ויש  מחמירים – ראה שו”ת קול אליהו יו”ד סי כ”ז, שו”ת בית שלמה יו”ד ח”א סי קצ”ב, שו”ת אבני נזר יו״ד סק”ה (ראה שם סקי”ב), שו”ת מהרש”ג ח”ב סי פ”ב, שו”ת לבושי מרדכי יו”ד תליתאה סכ”ג. ובשו”ת חת”ס יו”ד סי ק”ד וק”ה החמיר מחשש תקלה, וכן הוא בשו”ת בית יצחק יו”ד ח”א סי קמ”ג.

ויש המקילים – כ״ה כבר חידושי מהר”ם חלוואה פסחים כג. וכ״כ בשו”ת מכתם לדוד יו”ד סי”ד, שו”ת בית אפרים החדשות דף טו ע”ב וטז ע”א, שו”ת שואל ומשיב קמא ח”ג סי קכ”ב, תנינא ח”ג סנ”ז, שו”ת מהרש”ם ח”ט סס”ט, שו”ת אבני נזר יו”ד סי ק”ה סקי”ב, שו”ת בנין צבי ח”א סי סב-סג, שו”ת אמרי יושר ח”א סי קי”ח, ערוה”ש קי”ז סכ”ח, שו״ת בית אבי יו”ד סי ק”ג, שו”ת אג”מ יו”ד ח”א סנ”א ושו”ת משנה הלכות ח”ה סי ק”ג. ועוד. וראה 2710. 3844.

ובסתם יינם קיל טפי שלכמה דעות ליכא איסור סחורה, ראה 3001.

ועדיין יש חשש שמא יבוא לאכלו – ראה שו”ת הרשב”א ח”א סי ש”א, הובא בט”ז יו”ד סי קי”ז סק”א. אמנם ראה בשו״ת חלקת יואב ח”א יו”ד סי”ח שאינו חושש לזה.  ובאג”מ שם, שבפועל אין לחוש משום שאינו חשוד על גניבה. וכעין זה כתב במשנ”ה שם לחלק בין מי שעוסק בשלו למי שעוסק בשל אחרים שיש כאן גם איסור גזילה. ועוד מאלו המקילים הנ”ל שכתבו כן. ובפרט בנדו”ד אם אינו עוסק בהכנת המשקה או במזיגת המשקה ורק בהושטת ומכירת בקבוקים סגורים שאין כאן בית מיחוש.

ובכל זאת יש כאן עוד דיון בדברים שיש בהם איסור הנאה שהרי משתכר על ידם, אבל כל זמן שמתעסק גם בדברים המותרים אזי השכר שמקבל מהאיסור הנאה הוי בהבלעה ומותר – ראה לבוש סי ת”נ ס”ז אליה רבה שם סק”ט פמ”ג בא”א סקי”ב ושוע”ר שם סי”א (זולת אם הוא יין נסך ממש – שו”ע יו”ד סי קל”ג ס”ג וראה שו”ת צ”צ או”ח סי מ”ט ס”ג).

 

See this link in general regarding serving ‘kosher’ non mevushal wine:

Is it problematic to include a non-Mevushal wine in a Mishloach Manos gifted to a non-frum Yid?

 

 

#21203