Is it okay to combine a name of a Rebbetzin with a family name?

 

Question:

The Rebbe was against naming a baby by combining a name of one of the Rabbeim with a family name. Does this apply as well to combining a name of one of the Rebbetzin’s with a family name?

 

Answer:

No, it does not apply. One may use the name of a Rebbetzin together with a name of a family member etc.

 

Sources:

בנוגע לשמות הרבניות – כך עמא דבר. ובכ״מ נז׳ רק ע״ד שמות הנשיאים. והל׳ באג״ק מוהריי״צ ט ע׳ ריד שאין מערבין בין קודש וחול משמע כן ג״כ (אף שע”פ פשוטו הגדר “קודש” כולל כל מי שרק שייך לומר התואר קודש עליו). וח״א העיר שאשת ראב״ש אמרה כלי שנשתמש בו קודש אל ישתמש בו חול, ולא אמרה שהיא קודש. ואי משום הא – י״ל שהי׳ דרך ענוה. וגם שביחס לרבי אאפ״ל שהיא קודש לגביו. וראה שו״ת מהר״י ברונא קצ.

והנה, שמועה שמענו שהמכתב באג״ק יב ע׳ רטו: ״במש”כ ע”ד צירוף בשמות – בהנוגע לשמות הנשיאים לא רצה כ”ק מו”ח אדמו”ר שיצרפו לשמותיהם עוד שם״ הי׳ במענה למי שרצה לצרף שם אחר לשם הרבניות. והוא לרש”מ קלמנסון. (באחד מגליוני התקשרות כתבו כי מדובר בהורים שרצו לקרוא לבנם “חיים שניאור זלמן”. אבל הרי מדובר במכתב לרשמ”ק, ובאותם השנים: א. הי’ לו רק בנות. ב. אביו, רשנ”ז עדייין הי’ בין החיים.) ומוסרים שמכתב הנ”ל נשלח על שאלתו האם מותר לקרות לבתו ע”ש הרבנית שטערנא שרה בצירוף שם משפחה. ומגופו מוכח הוא שהמכ׳ נכתב בברכה ללידת בת. אלא שמהמענה אין הכרח בנוגע למעשה שהרי מדגישים שהוא בנוגע לשמות הנשיאים. ויתכן לפרש להיפך, שבנוגע לצירוף בשמות – מצינו רק בשמות הנשיאים. ומכיון שמתפרש לכאן ולכאן – זיל הכא קא מדחי לה וזיל הכא קמדחי לה.

ואפרש שיחתי: בכלל בדבר שכזה אין לך בו אלא חידושו. ונוסף לזה שאינו מסתבר שיש קפידא כזו ולא נמצאת בשום מקום. גם – שאין הדעת סובלת סברא כזו, מצ״ע. וד״ל. וכעת להמכ׳: הנה, מהלשון במכ׳: “במש”כ ע”ד צירוף בשמות – בהנוגע לשמות הנשיאים לא רצה כ”ק מו”ח אדמו”ר שיצרפו לשמותיהם עוד שם.” – יש מקום לפרש שבכללות הענין דצירוף שמות מצינו שאצל רבותינו נשיאינו הקפידו. ותו לא. ובפרטיות: איני יודע מה כתב במכתבו. וחבל שאינו תח״י. ויתכן שהנ״ל כתב בכלל ע״ד קפידא בצירוף שמות (שהרי יש שמעדיפים לא לצרף של כמה אנשים). וע״ז העיר כ״ק שאכן מצינו אצל רבותינו נשיאנו קפידא שכזו. אבל אין בכך מענה שאצל הרבניות ג״כ לא יצרפו. ואת״ל כן – העיקר חסר מן הספר. (ואף שכעת ידוע לנו גם הסיפור שע״ז נסב המענה – הרי אין הסיפור מצ״ע נוגע לפי׳ המענה).

 

 

#3338 (2)