Can a nursing mother drink before Kiddush or Havdalah?
Night time Kiddush:
One may not drink even water before kiddush. When lighting candles, a woman may stipulate not to accept Shabbos till sunset, to be able to drink afterwards. If it’s already sunset, or if she didn’t stipulate she may not drink without kiddush, but can make kiddush on challah, or if not possible – even coffee or tea, if necessary. If making kiddush isn’t practically possible, and she is very thirsty, there is room for leniency to drink water if it’s still before sunset.
Daytime Kiddush:
Once she already davened, she is obligated in kiddush and the same answer applies. The order of priorities for daytime kiddush is coffee or tea before bread. However, in desperate situations, a nursing mother may be lenient and drink water if making kiddush isn’t practically possible.
Havdalah:
Strictly speaking, one may drink water before Havdala, although Chabad minhag is not to. There is room to be lenient to drink even seltzer or coffee and tea without sugar and milk if necessary. However, if already drinking coffee or tea, one should make Havdala directly on them.
Sources:
קידוש:
גם נשים חייבות בקידוש – אדה״ז סרע״א ס״ה.
בנוגע לטעימה קודם קידוש – הנה, כשלא התפללה ערבית – ראה מנחת שבת עז, ב להתיר ע״פ דיוק לשון אדה״ז רעא, ט. ותלוי אם הדלק״נ היא כעיצומו ש״י. ובמק״א הארכנו שיל״פ בדעת אדה״ז שהוא רק ממנהגא להחמיר בזה. ומעיקר הדין אינו כקבלת עיצומו ש״י. אמנם. עדיין אין הכרח גמור לדיוק הנ״ל שבקבלת תוס״ש לחוד לא נאסר. וראה שו״ת מנח״י ח, יח.
ועוד צדדים להקל – ראה דע״ת רעא, ד, ובשו״ת שלו ח, לח במקום צער גדול, עיי״ט טעמו. וכ״כ משמו בקצוה״ש סע״ט בבדה״ש ג. וכ״כ בשש״כ ב, מג, מו. וראה גם עוד סברא להיתר שו״ת פרי יצחק ב, ט.
וראה גם שו״ת מנח״א א, לג משום דעת בעל המאור שבביה״ש אפשר לטעום. אבל ראה שו״ע אדה״ז קו״א רעא, ג, דשאני קידוש מהבדלה. וראה גם מעדני אשר לונצר שבת נה.
ובמקום צער גדול, בדלית ברירה, יש להקל, בשתיית מים, ויש לצרף דעת הראשונים שלא נאסר לשתות מים קודם קידוש – ראה מ״מ בדעת הרמב״ם שבת כט, ה. שם יב. (אבל ראה ב״י רעא). ס׳ הבתים.
ומש״כ שאפשר להתנות – כ״כ בקצוה״ש עד, יז.
ביום:
י״א שמותר לטעום קודם קידוש. ויש לסמוך על דבריהם בשעת הדחק – ראה שו״ע אדה״ז רפט, ב. משנ״ב רפט, י. שו״ת מנח״י י, לא, ז. שש״כ נב, כג.
ובנשים עוד סניף לקולא – ראה דע״ת רפט, ב ע״פ מהר״ם חלאווה פסחים קו, א ד״ה ביום. שו״ת עין יצחק יב. מנח״י ד, כח, ג.
ועוד להעיר מדעת האג״מ בשו״ת ד, קא שכשבעלה לא התפלל פטורה מקידוש שמשועבדת לו.
ויש לצרף סברא שהאכילה היא לרפואה ולא לאכילה ממש – ראה בית מנוחה ריא, א בדיני קידושא רבה – אף שיש להנדז בזה בעניננו. וראה עוד אצלנו כאן 6796.
הבדלה:
ע״פ שו”ע אדה”ז סרצ”ט ס”א. ומנהגנו – ספר המנהגים – חב”ד ע’ 35. וראה בכה”ח סרצ”א סקי”ז וסרצ”ט סק”ו. ויש מקום להקל במינקת במקום צורך גדול. וראה בעזר מקודש מבוטשאטש סי’ סב ס”ז – בנוגע לנשים בהבדלה בכלל. וכ”ש בנדו”ד.
ולהעיר מתורת שבת סרצ”ט סק”ג (ע”פ תוד”ה מניחו – פסחים קב, ב) להתיר לאכול במקום צורך. אלא שלדבריו (שם סק”ו) מותר גם לשתות מכוס ברהמ”ז. ואין כן דעת אדה”ז (שם ס”ו).
סודה וקפה ותה – שיש מקילים שדינם כמים. אבל ראה בילקוט מעם לועז יתרו ע’ תקצח. כן להעיר מנמוק”י ופי’ ר”י מלוניל פסחים קה, א שאיסור טעימה כולל כ”ד שראוי להבדיל עליו.
#2015