Is dead Skin a Chatzitzah? Does it need to be removed before Mikvah?
Question:
I learnt with my Kallah teacher that I have to always be really careful to take off any dead skin from my feet before going to Mikvah and that is what I did for the beginning of my marriage.
However now I see that in Kitzur Dinei Tahara it does not mention to take off the dead skin from feet. Do we indeed have to be particular on taking off every little piece of skin?
Answer:
You do not have to take off the dead skin.
However, if you do want to take it off often (regardless of Mikvah), then you would have to do it before going to Mikvah.
Sources:
שו”ע יו”ד סימן קצח סעיף כב
שו”ת שבט הלוי חלק ג סימן קכז. שו”ת משנה הלכות חלק י סימן קמא.
Follow up:
My wife was taught by her Kalla teacher to do it and she has been doing so since our wedding. However she never takes of her dry skin besides for Mikvah. Is it a Shaala of Neder to stop taking off the dry skin based on your Teshuva?
Answer:
Since this custom was taken by mistake, thinking that the removal of the dead skins is mandatory, there is no need to make ‘’Hataras Nedarim’’.
However, it is a good Minhag to soften it, but not to remove it.
Sources:
ראה ליקוט דברי כל האחרונים באוצרות הטהרה ז, סב. וראה גם שו״ת ויען יוסף ד, קנג. ובשו״ת משנ״ה י, קמא בסופו, שראוי לרכך. וראה שו״ת תשוה״נ א, תקח, ל. וצ״ע.
ובשיעורי שבה״ל קצח, כב שאינו חוצץ. ושם ד״ה ובחכ״א שכדאי שלא להוריד. אבל שם לפנ״ז כתב שכדאי להוריד מה שאפשר ברגילה להוריד. וממש״כ שם שם ד״ה אמנם מוכח דהיינו שרגילה מחמת הטבילה, ראה הנסמן שם. אבל כל הפוסקים ס״ל, שמה שרגילה לעשות לפני הטבילה מחמת הטבילה – אינו חוצץ, ושאני צפרניים שכולן רגילות וגם מאוסות ועוד שהן פסולת. ובפרט בעשתה בטעות.
קבלה בטעות – ראה שו״ע יו״ד ריד, א וברמ״א שם וש״ך סק״ה.
#2920