« go back

How should one dispose of the Menorah wicks? And how about Shabbos candles?

 

One should make a fire and burn all the leftover oil and wicks used for the Menorah. (This does not include the oil that is still in the bottle)

It is questionable whether Chanukah wicks and oil may be thrown away in a respectful manner, e.g. by putting them in their own bag and putting that bag in the garbage.

However, one can destroy them in any other respectful manner.

Shabbos candles may be disposed of directly into the garbage.

 

Sources:

ראה שו״ע ונו״כ סתרע״ז, ד, ובפר״ח שם. וראה משמ״ש מח, א.

והיינו גם הפתילות, ראה טור תרעז. ב״י שם. והשמיטו בשו״ע. ר״ן שבת כא, ב. אהל מועד דיני חנוכה נתיב ב. אבודרהם הל׳ חנוכה. ועוד. וכ״ה בחיי״א קנד, לא. ובקיצור שו״ע קלט, כ. ועוד. וראה שו״ת משנ״ה טו, רג, י.

ולענין זריקתו לאשפה – ראה שו״ת כנף רננה ב, והב״ד בשד״ח אס״ד חנוכה ט, א ד״ה עתה השגתי. ובאר״ח ספינקא תרעז, ד.  ניר לדוד קמד בסופו. וה״ט, שאין דינו כתשמישי מצוה, לפי  שהוקצה למצוה – ראה בשאילתות וישלח כז. ובהגמי״י סוף הל׳ חנוכה: ול״ד לשיירי מצוה הנזרקים לפי שהוקצה לכילוי ולשריפה. וכעי״ז בר״ן הנ״ל, וברמב״ן כא, ב: נאסר לו לעולם כמי שהקדישו לשמים. וראה בתוס׳ שבת מד, א. וממוצא דבריהם שדינו כתשמישי קדושה. וכ״ה בדברי האשכול. ועוד נת׳ באו״א, במאירי שבת כא, א בדעת האוסרים שהוא מחמת דמיון לנרות המקדש. וכעי״ז באבודרהם הל׳ חנוכה: זכר לשמן של הקדש. וכ״כ, ובסגנון אחר קצת, מד״ע בחכמת שלמה תרעז, שהוא גוף הקדושה כיון שהוא זכר למנורה שבמקדש. ולהעיר ממש״כ בבעל המאור שבת רפ״ב בטעם שאסור להשתמש לאורה – כיון שהם זכר לנרות ולשמן של היכל. וכבר העיר משה בעל בנין שלמה במכתבו, הובא בשד״ח שם. וראה מה שביארו בשו״ת מנחת שלמה תנינא נח, ו. להורות נתן יב, נג, ד. וראה קרן לדוד קכז. אמנם, אי משום הא עדיין אין הכרח שצ״ל שריפה דוקא ולא באו״א, והעיקר שאסור בהנא. וצריך ביעור מן העולם, משום תקלה, ואפי׳ בקבורה. ודוחק לומר לאשוויה כפסוהמ״ק שמצותו בשריפה דוקא, שהרי אפילו מותר  השמן שבמקדש א״צ שריפה וצריך דישון – ראה רמב״ם תמידין ומוספין ג, יב. וכבר העיר מזה בשו״ת מגדנות אליהו ד, קיט. וצ״ע מש״כ בפניני חנוכה ע׳ קמח מהגריש״א לשרוף דוקא כמותר שמן שבמקדש. אכן, ראה עט״ז שם. (אמנם, היינו לדעתו שדינו כתשמישי מצוה ודלא כדברי הראשונים הנ״ל). ערוה״ש שם ו. וראה משנת יעקב קאפיש במקומו. מועדי הגר״ח א, תרכו. (וצ״ע, שהרי עכ״פ אסור משום ביזוי מצוה. ואולי ר״ל אחרי עטיפה וכיסוי). באר שרים ב, רעט. ובשו״ת תשוה״נ ו, קנט כתב לחלק בין השמן לפתילות לגבי זריקה לאשפה. אבל צ״ע מה שכתבו להקל לשפוך לכיור, שג״ז ביזוי.

וראה שוע”ר סי’ כא סעי’ א ובסי’ מב סעי’ ו. אמנם, נראה דנ״ח שבשו״ע אדה״ז סמ״ב – לא מיירי מהפתילות והשמן, כ״א הכלי. וילע״ע.

 

 

#6509


Add Comment

Your Email address will not be published