Can I put leftover Chanukah wicks and oil in the garbage?

 

Question:

I would like to avoid having to burn the leftover Chanukah wicks and oil. Can I make a tenai before Chanukah and then dispose of them by wrapping and putting them in the garbage?

 

Answer:

Yes. The tanai only works for oil remaining after the allotted time, half-hour or 50 minutes according to Minhag Chabad, passed.

 

Sources:

נסתפקתי לענין הפתילות אם מועיל תנאי, דלכאו׳ עדיפי מהשמן דאגלאי מילתא שהנותר לא שימש כלל למצוה, משא״כ לגבי הפתילות שהן עצמן משמשין למצוה. ולהעיר מפנ״י שבת רפ״ב שהפתילות הן העיקר. ועוד, שמוכח בכ״מ שבשיעור השמן שזקוק למצוה לא מהני תנאי ורק על הנותר מועיל התנאי – ראה מנחת שלמה קמא מב ד״ה אך. אבל ראה חזו״ע חנוכה ע׳ קסד – והרי זקוק לפתילות עבור גוף המצוה. אלא שיש לחלק שא״צ לכל הפתילה. ולהעיר משו״ת כנף רננה או״ח סוסי׳ פג. אבל י״ל לאידך, שהפתילות אינן בכלל המצוה, שרק השמן הוא גוף המצוה והפתילות תשמיש מצוה ולא הוקצו. ובפרט שאין דרכן בכילוי. ולהעיר מהשקו״ט אם גם הפתילות צ״ל שלו או רק השמן. ולהעיר שבכ״מ נז׳ רק שמן. וראה כאן:

How should one dispose of the Menorah wicks? And how about Shabbos candles?

ואת״ל להחמיר בפתילות, י״ל  שהוא רק מחמת השמן הנבלע. ושו״ר כן בשו״ת משנ״ה טו, רג. וא״ש שבכ״מ לא נז׳ פתילות בפרטיות. ומכיון שכן ודאי מהני תנאי. ואדרבה, מקום לומר שא״צ תנאי כלל. וכ״כ בדבר משולם סי’ תרעט ע״פ פר״ח תרעז, שלדברי הר״ן שבת כא, ב, ה״ט שעצי סוכה אחרי החג מותרים בהנאה ללא תנאי, מחמת שאינם נכלים ע״י המצוה. אבל דבריו אינם מובנים כ״כ, שבמציאות נכלים הם במקצת עכ״פ. ובר״ן גופא בנוגע לפתילה ״שעשויים להתבער לגמרי״. אלא שבד״כ נכלה רק במקצת ולא לגמרי. וגם אם אינו נכלה – הרי אין רגיל שישתמשו בהן שוב, וכמפורש גם בט״ז תקא, ז, בטעם שיש בזה איסור מוקצה לפי שאין רגילים להשתמש שוב. ולהטעם שכתשמישי קדושה שוינהו רבנן – לכאו׳ אין חילוק אם מתבער או לא. וראה שפת הים זכריש עו. מאורות נתן חנוכה ע׳ תב.

תנאי אינו מועיל לשמן שדלק פחות מכשיעור – כ״ה בשו״ת שאילת יעב״ץ א, ד. הליכות שלמה טו, י. אשרי האיש לד, יז. ועוד.

 

 

#18187