Can/Should I cut my nails on Rosh Chodesh which falls on Erev Shabbos?

 

If the nails are large and need to be cut, they should be cut regardless.

Otherwise, if one cuts the nails every single Erev Shabbos, they may be lenient and cut them even if it falls out on Rosh Chodesh.

 

Sources:

כבר העירו שבמג״א רסי׳ רס, וא״ר שם ח, ובשו״ע אדה״ז שם א, השמיטו במש״כ בצוואת ריה״ח שלא יטול צפרניים בר״ח גם אם חל בע״ש. והביאו דבריו רק לענין תספורת. ודברי ריה״ח לענין נטילת צפרניים הובאו בבאה״ט שם ובסידור דרך החיים מח, בקצור שו״ע עב, יד, ובמשנ״ב רס, ז. ועוד. וראה גם לקוטי מהרי״ח סדר הנהגות ע״ש.

ובקצוה״ש עג בבדה״ש ד נשאר בצ״ע על המג״א ואדה״ז. וראה בתהל״ד רס, א שבע״ש שאני שיש בזה משום שומר מצוה לא ידע וגו׳. וכ״כ להתיר בהגהות נתיב החיים על דה״ח שם ג, בדעת אדה״ז. וראה גם שבעים תמרים דלקמן. וראה גם מנחת שבת לקצושו״ע שם סקס״ו. וראה בארוכה בקיצור הלכות לשו״ע אדה״ז מילואים לסי׳ רס.

ובשו״ת אלף המגן יב, והובא בארחות חיים ספינקא, שאם נוטלם בכל ע״ש יכול ליטלם גם בר״ח שחל בע״ש. ואפילו בנוהג ליטלם בע״ש אחת לשתי שבתות, המיקל גם בכה״ג לא הפסיד ואולי נקרא גם זריז ונשכר לקיים מצותו לכבוד שמים מפני כבוד שבת. והו״ד בשו”ת מהר”ם בריסק ב, צט. וראה גם שו״ת משיב הלכה ב, ד.ב

וראה בשבעים תמרים על צוואת ריה״ח נז, שלכתחילה יטלם בחמישי, אבל אם נאנס או שכח ליטלם לפני כן, יכול ליטלם גם בר״ח שחל בע״ש משום שומר מצוה.

[ולהעיר שיתכן לפרש בדעת אדה״ז דלא ס״ל להחמיר בנטילת צפרניים בר״ח בכלל. ואכ״מ. וראה שו״ת יוסף אומץ לז, ד, במה שהקלו אצלם בנטילת צפרניים בר״ח בכלל, דקיל מתגלחת. ועיי״ש בפרט בחל בע״ש. וכ״ה בבאה״ט בשם כנה״ג. וכן מנהג הספרדים. וראה חזו״ע חנוכה ע׳ רנב. אול״צ ג, א, ב].

והחילוק בין נטילת צפרניים לתספורת, ראה קיצור הלכות שם שתספורת אינה מצוה גמורה. ויש שכתבו לפי שאינו רגיל להתגלח בכל ע״ש. ויותר מרווח לפרש, שבצפרניים מקפידים ליטלם דוקא בע״ש ולא לפנ״ז, וממילא ה״ז שומר מצוה, משא״כ בתספורת – ראה קו״א שם א. וכ״כ לבאר בארוכה במשמיע שלום וולפא לז. וכעי״ז מצינו  בחל ר״ח אייר בשבת שכתב אדה״ז תצג, ח, להתיר להתגלח ביום ששי, שהוא תמיד בר״ח, לפי קביעות החשבון,שלא בד״ו פסח. וכ״כ במשנ״ב שם ה. וראה גם בשו״ת ר׳ טיאה וייל מ, לנוהגים להתגלח מג׳ סיון והוא חל ביום א׳ שאפשר להתגלח כבר מע״ש (וראה גם בפמ״ג שם בא״א ה, לענין ר״ח סיון שחל ביום ראשון). בויתכן דלא נחית לצוואת ריה״ח כאן. ואכן, בשו״ת חת״ס או״ח קנח מוכח דעתו שגם בדאא״פ להתגלח לפנ״ז, אין להתיר בר״ח. או״י, ע״ד הנ״ל לענין צפרניים שמוכרח ליטלם דוקא בע״ש, כיון שלפנ״ז לא הי׳ באפשרותו להתגלח מחמת ספה״ע. וראה גם  משמיע שלום שם.

בצפרניים גדולות – ראה כה״ח רס, יב. שו״ת משיב הלכה ב, ד. וראה שו״ת אז״נ יב, ד שגם בכה״ג לכתחילה יטלם לפנ״ז. וראה בקצוה״ש שם שהביא מא״א מבוטשאטש להקל בחשש חציצה. אלא שכתב שאינו שכיח כ״כ וגם מכיון שנוהגים להימנע מליטול בר״ח הו״ל כאינו מקפיד. ועיי״ש להקל לגמור בהתחיל לחתוך אפי׳ צפורן אחד. כמו״כ כתב להקל בליל ר״ח וגם בלילה שבין ב׳ ימי ר״ח.

 

 

#3099