My son is becoming Bar Mitzvah in Aseres Yemei Teshuva. Does he have to do Hataras Nedarim?

 

The Minhag is that boys under Bar Mitzvah don’t say Hataras Nedarim, even if they will become Bar Mitzvah within the year.

Nonetheless, since his Bar Mitzvah is before Yom Kippur, it is a good idea to do so before Yom Kippur.

 

Q. Does he need 10 people there, or is 3 enough?

A. According to the strict law, this must be done in the presence of three men. The custom, however, is to do it with a Minyan. If this is difficult, it can be done in the presence of three people, especially in this case.

 

Sources:

בטעם המנהג – כיון שמופלא הסל״א אינו מוזהר בבל יחל מה״ת (רמב״ם נדרים פי״א ה״ד. וראה ריטב”א נדה מו, ב ד”ה מר. מאירי שם. וראה גם משל”מ מאכ”א פי”ז הכ”ז. ועוד), ולכמה דעות א״י להתיר נדרו, וכן י״א שאין מסירת מודעה מועילה לנדרים שידור אחר שיגדיל, לא הנהיגו התרת נדרים בכדי שלא ירגילו עצמם בנדרים (ע״פ רמ״א יו״ד סרל״ג ס״א. וע״ד מש״א בנדרים כג, ב בנוגע למסירת מודעא דלא למידרשי׳ בפירקא שלא ינהגו ק״ר). וראה שו״ת דברי משה סס״ו עד״ז.

אבל בנדו״ז כדאי לעשות התרת נדרים לפני יו״כ, שהרי מה שמתירים בער״ה הוא משום זריזין מקדימין. ואכן, מי שלא הספיק בער״ה, מתיר נדרו בעשי״ת – ראה של״ה תחילת מס׳ יומא וב קצור של”ה ענייני הנהגת התרת נדרים . וראה מטה אפרים תקפא, יט שבלא״ה שיש נוהגים לעשות התרת נדרים פעם נוספת קודם יוה”כ. וכ״כ בראש יוסף (אישקפה) או״ח תריט, שמנהגנו להתיר נדרים בערב ר״ה ובעיוה”כ, והו”ד ביפה ללב ח״ב קו״א סוסי׳ תקפא.

בעשרה – בסידור כתוב “וטוב שיהא עדה שלמה”, ולהעיר מסה”ש תשנ”ב ע’ 1 בהערה: עדה שלימה דמתירין.

בשו”ע יו”ד (רי, ב) כתוב דדוקא הנודר בחלום צריך עשרה.

 

 

#1086