Does a Reiyah after birth go on the calander?
Question:
After having my child last Nissan (77), I made a Hefsek Tahara in the end of Iyar. If I remember correctly, it was on Sunday 25 Iyar. 5 days later, in middle of Shiva Nekiyim, on Shabbos 2 Sivan there was a lot of spotting and by the next bedika there was blood. This Reiya lasted for a couple days. (I tried doing a Hefsek Tahara a few days in a row, but it did not come out clean.)
I made another Hefsek Tahara on Thursday 7 Sivan. Everything was good, until again 5 days later I found blood on the Bedika, on Tuesday 12 Sivan.
I finally made another Hefsek Tahara on 18 Sivan, and went to Mikveh a week later on 25 Sivan.
I kept the vestos that came about from the above reiyos, even though they were so close together, and some fell out during the days of niddah anyway.
I then stopped seeing blood for around 8 months, as I was nursing clean.
I saw my first reiya after that on Tuesday night, the eve of 22 Shevat this year (78). From then on, I started having more or less regular periods.
My most recent Reiyah started on 26 Nissan by day, followed by a Hefsek Tahara on 1 Iyar, and Mikveh on Monday night, the eve of 9 Iyar. I am now close to six months pregnant.
My question is:
Do I need to be choshesh for the huge Haflaga between my Hefsek Tahara after birth until my first reiya after that, which would end up being around 8 months into pregnancy?
We have discussed this and heard many opinions, regarding the idea of Mesulekes domim during nursing and the new geder of mesulekes domim during the pregnancy, as well as the idea of the earlier Hefsek Taharas right after birth being after 5 clean days (re the difference between nidda and zava), but also probably still connected to birth because I was nursing the entire time and I nursed clean. I have not received any Pesak lhalacha if I need to start making the complicated cheshbon of so many days etc.
Also, what should I do after the next birth? Should I make a Hefsek as soon as I think I might be able to, or should I first wait a couple days and push it off to avoid such shaalos and challenges in the future?
Answer:
The original reiyos after birth aren’t considered regarding vestos. So long as it’s obvious that it’s as a result of birth, it’s not considered. This applies for at least six weeks after birth. Furthermore, the blood must stop for a week for it to be considered a new reiyah. The blood must be a large amount like a flow. There is even room to be lenient not to consider any blood after birth till after the first mikvah.
Regardless, as a general rule, new bedikos or reioys are only considered for vestos if they are more than seven days after the original reiyah.
Even if these reiyos were later and would have been considered, they are not considered if they fall out after three months of pregnancy.
Sources:
ראה נדה ח, ב. מאירי שם ב, א: שצריך לראות מחמת עצמה ולא מחמת לידה. וראה נדה י, ב. גליון הש״ס לרעק״א נדה לו, א. אלא ששם הקשה על הגמ׳, ואינו לדינא. וראה או״ש אסו״ב ז, ד. מראה כהן נדה ח הע׳ קכח. קנה בשם קצד, ה. אגורה באהלך ע׳ רל. שו״ת אגורה באהלך עולמים א, סוסי׳ קיט. שם קלב, ד. פסקי באר משה ע׳ קכח. חיי הלוי ב, ס, ח. פסקי משנ״ה כב, ז – ע׳ קלו. הליכות חנוך ע׳ קכז. אוצרות הטהרה יא, יז. ארחות טהרה יט, מא. מגילת ספר ענינים שונים יו״ד קכו, ד. וראה בארוכה פי כהן נדה שמעתתא מד פ״א – ע׳ תשלה. דרש וחקר יא ע׳ 102.
ולפעמים יש לצרף שהוא בתוך ימי טוהר, תוך מ׳ יום לזכר ופ׳ יום לנקבה. אלא שדעת רוה״פ שגם בימי טוהר חושדים לוסתות – ראה נדה, יא, ב. מגיד משנה אסו״ב ט, ד בשם הרמב״ן. ב״י סוסי׳ קפט: קובעת וסתות אפי׳ בימי טוהר. וכן מורה פשטות ל׳ הרמ״א קצד, א: כדם לכל דבר. ולהעיר משו״ע אדה״ז קפז, מח וקו״א שם. וכן מוכח בשו״ת חת״ס יו״ד קמג. וראה שו״ת קנה בושם א יו״ד עד-ה. שבה״ל ב, עד. בא״מ ד, סז. שרה״מ ג, קיא. קובץ תשובות ב, מד. וראה פותח שער מילואים לה – ומ״מ חזי לאצטרופי שאינו מדינא.
תוך ז״י – אדה״ז קפט, יב. וראה חוו״ד קפד, ז. מסגה״ש קנה, ס״א. שו״ת שבה״ל ט, קפד. שיעורי שבה״ל ע׳ ל. פסקי בא״מ שם. קנה בושם בירור השיטות ד.
אחרי ג״ח – ראה אדה״ז קפד, כה. פותח שער כה, ט. כו, יז, כז, טו. חיי הלוי א, סז – קפט, לד. בדה״ש קפט, שלט.
#1033