Distant Aliyos by porch Minyonim
Since only the Ba’al Koreh stands on his porch, does he say the Brochos for all Aliyos by himself, or can he say them on behalf of people standing on other porches (B’Shlichus)? If so, what’s the preferred way?
While AskTheRav and the Beis Din of Crown Heights will no longer be giving recommendations regarding what activities are encouraged or discouraged due to the current Covid-19 pandemic, we’ve been informed that professional and reliable medical advisors allow now others receiving Aliyos under very specific guidelines. The reply below assumes this is not the case or that the guidelines are not feasible in your case.
Please see the Beis Din’s letter here for more details.
He should say the Brochos for all Aliyos by himself. There is no such thing as a Ba’al Koreh saying the Brachos on behalf of other people. As well as distant Aliyos (given from far) are not acceptable. See Badatz letter.
Sources:
כנראה כוונתו לשוכ״ע (שי״מ משום שליחות) אלא של״ש כן כשאינו עומד בצדו, וכמפורש באשכול. וכן מוכרח שבסומא שאני משום כיסופא דלא אתי לאינצויי כמ״ש בבה״ל. וגם בשאילת יעבץ הבין דלכו״ע ל״מ באופן הנ״ל. וכעת אין לי פנאי להאריך.
ומה שנהגו ב770 בשמח״ת שאני מכמה טעמים, שיש מי שעולה לתורה ליד הס״ת, וגם שם כולם באותה רשות עכ״פ. ועוד דחובה איכא ממנהגא שכולם יעלו. וגם שייך מעין הטעם דאתי לאינצויי מחמת מנהג הנ״ל ומחמת חשש סכנת נפשות מרוב הדוחק. ועוד שכבר כתבו הפוסקים להתיר בכמה ענינים כגון דא בשמח״ת משום שמחת התורה ולכבודה. (וע״ד מה שחוזר וקורא כל הפרשה. ובענין זה גופא, בערוה״ש תרסט, יב לגבי מה שכולם מברכים יחד, שאף שאי״ז נכון מ״מ מפני שמחת סיומה עושים כן. (וראה בלוח לשמח״ת עוד בישוב המנהג). ובא״א מבוטשאטש שם שכיון שכבר נהגו ל״ש ברכה לבטלה. וראה שו״ת גוו״ר סוסי׳ כב שערער על המנהג שעולה שוב בביהכ״נ אחר באותה קריאה. וראה שם כג בישוב המנהג. ובשלמי חגיגה יז, ד שהוא מפני כבודו של חתן תורה. ועוד דברים לשמחת היום).
והאריך בכ״ז ידידנו הר״מ שליט״א קורנווייץ. ומצו״ב.
#8851