When davening without a minyan (such as now during the covid-19 pandemic), is it halachically preferable to daven together with other people, such as the members of one’s own household? If so, is there any difference in this regard between men or women or children?
Preferably daven with two or three other men.
ראה בארוכה בית אלקים שער התפלה יא מקו״ח להחו״י קכד בקיצור הלכות יא ד״ה ישוב. וצ״ע מש״כ שם לברך י״ח בקו״ר. וקשה לדייק בדברים שנכתבו בקיצור נמרץ כדרכו. חי׳ ר״מ באנעט ברכות יח, א ד״ה בן עזאי. אוהב שלום קאמינקא ענינים שונים ע׳ מד. ובהשלמה שבסופו בהערות ע׳ טז. דברי יחזקאל החדש ע׳ נ. שו״ת שבט הקהתי ב מילואים ע׳ רעג. ולהעיר מרמ״א תכב, ב. וכן מקובל אצל חסידים.
ולגבי קבלת שבת – סדה״י סדר קבלת שבת.
ובכ״מ בנוגע לברוב עם שבשנים ובשלשה ה״ז רוב עם – ראה חיי״א סח, יא. ועוד.
וכ״מ קצת בברכות ו, א וכי מאחר דאפי׳ תלתא עשרה מיבעיא, אף דעשרה מיירי בתפלה, ומשמע שגם בתפלה בשנים ובשלשה עדיף.
הוספה:
ושו״מ מזה בשו״ת אפרקסתא דעניא ד ענינים שונים שעב, ד, וכתב ג״כ משום ברוב עם, עיי״ש.
וראיתי לבעל מנחת אשר וייס שכתב שבענין זה – כביר לא ימאס – אין נפק״מ בין איש לאשה או קטן. ואולי יש לדמות לרמ״א הנ״ל. וכן סרך הוכחה מזה שמעלת עשרה ישנה גם בנשים – ראה סה״ש תש״נ ב ע׳ 502 הע׳ 97. ובמק״א הערנו שכדוגמתו מצינו בדעת רבינו שמחה ועוד לענין צירופן לזימון. וכן י״א שמצטרפות לעשרה למקרא מגילה ועכ״פ ה״ז בגדר פרסומי ניסא. ולאידך, עם בפני עצמן הן ואין ציבור לנשים ומאה נשי כתרי גברי. ונראה של״ש בהו גדר תפלת רבים. ומ״מ יש בזה מעלת רוב עם. ולהעיר מהשקו״ט אם עליהן לשמוע מגילה בביהכ״נ דוקא משום ברוב עם. ואיך שיהי׳, דבר זר ורחוק לבקש מהנשים להתפלל עמו ולהדיא בתדבא״ר ח, ובילקוט שמעוני תצא רמז תתקלד להתרחק מהן בעת התפלה. וילע״ע.
#8535