Women Spitting & Bowing By Aleinu

 

Question:

Are women and girls suppose to spit when they say להבל ולריק?

Also, regarding bowing by ואנחנו כורעים, what is the proper way for that to be done? When do we bend the knees, and when do we bow?

 

Answer:

Spitting:

Yes.

Both men and women obviously must do it in the way that is sensitive to other people around.

Women Spiting by Aleinu

Bowing:

There are different opinions on this matter. However, the accepted position is to bow even slightly. Nonetheless, it appears as though the Rebbe did not bow (see however sources below). Many Anash don’t bow either. If the minyan has a custom to bow, one must bow with them.

 

Sources:

א. פשוט, שכן כל הטעמים שנאמרו – לבזות גלוליהם (ראה מהרי״ל הל׳ תפלה. ט״ז יו״ד קעט, ה), לגנאי הקליפות להכניעם (סידור קול יעקב), לא ליהנות מהרוק (רשימות קפג. היום יום ט׳ טבת) וכו׳ – מתאימים גם לנשים.

הרק בפני חבירו – חגיגה ה, א. דרך ארץ רבה י.

ב. ראה לבוש קלג, א. מט״מ עמוד העבודה ריב. מג״א קלב, ב בשם עמק ברכה. משנ״ב ט. וכ״ה בשעה״כ ענין עלינו לשבח ע״ד הסוד. וראה עוד יוסף חי תשא כא בי׳ הענין. וכ״מ בשו״ע אדה״ז קט, ב. קיג, ג. ובכ״מ לכרוע בברכיים ולהשתחוות. וראה דרה״ח מא בתחילתו. שלחן שלמה קלב. קצוה״ש כד, יא. ויש שכתבו השתחוי׳ גדולה או עצומה. ואכ״מ.

ככל הנראה בהשקפה ראשונה לא נהג הרבי כן. אבל להעיר מפרדס חב״ד 18 ע׳ 156 בשם הרמ״ז ע״ה גרינגלאס בנושא. וכן העידו אחרים שראו כן. גם בוידיאו מברכת החמה תשמ״א נראה בבירור שמשתחוה. ואולי היתה הרכנה פורתא ואינה ניכרת, בפרט שהי׳ מיד בהמשך לכפיפת הראש לרקיקה. ודומה לדברי הגרמ״ז ע״ה. וראה גם הנסמן בהליכות מנחם ע׳ רעח.

וגם אצל אנ״ש לא ראינו נוהגים כן.

וכ״מ בביהגר״א נו, י. ושקו״ט בשיטתו. ואכ״מ. ובמט״מ ריב בשם מהרי״ל (ראה מהרי״ל ראש השנה מא, א) שבדוקא אין לכרוע שלא להוסיף על הכריעות. והובא גם במקו״ח קלב, ד. אבל לא נז׳ שם ואנחנו כורעים כ״א לך תכרע כל ברך, לפניך יכרעו. וטובא יש לחלק כיון שהוא דרך שבח.

ובלא״ה, ראה שו״ע אדה״ז קיג, ג שאין בזה משום מוסיף על הכריעות. ולמעשה נהגו שלא לכרוע באמצע ברכות, לחוש להאוסרים אף שמותר מדינא. וכן מנהגנו להרכין הראש בקדיש – ס׳ המנהגים ע׳ 6 – ובברכת כהנים דהש״״ץ  – שם ע׳ 12. והוא מסה״ש תש״ד ע׳ 161. ולא חשו לדעת הגר״א ודעמי׳. וראה גם סה״ש תרצ״ו ע׳ 51 ע״ד ההנהגה בעת הוצאת ס״ת ואמירת גדלו. וראה עד״ז ארחות חיים דיני מה שמוסיפים בב׳ וה׳ ז. רוקח שיט.

וראה הנסמן בכרע רבץ ע׳ רכח ואילך. ע׳ רלג.

 

 

#6982