Is it permitted to drink plain coffee (or tea with a hechsher) at a Starbucks and the like?
For coffee in general, see halacha2go.com #66: Does a coffee shop need a Hechsher?
See also attachment p. 53, for an excellent review of the issues in Hebrew.
As for Starbucks, due to constant changes in how Starbucks operates, including but not limited to their recent announcement about dropping their kosher program, it is impossible to recommend any drink unless there is certainty that the dishes used weren’t cross-contaminated during washing with other non-kosher or chalav akum ingredients, something which is very difficult to ascertain.
See here for an analysis of the myriad issues, which was true as of 2011, yet no longer true, and is also subject to great controversy.
The CRC has since then updated their position. See here, and here.
Additionally, note that many Poskim caution against having a coffee drink at non-Jewish settings, regardless of kashrus issues. See Pischei Teshuvah YD 114:1.
מראי מקומות:
בנוגע בישול עכו״ם, שאין כאן איסור – עיין פר”ח יו״ד סימן קיד וערה”ש סימן קיג. וראה בהמצו״ב.
בנוגע איסור שתיית שכר בביתו של נכרי משום חתנות – ראה בסימן קיד שהמחבר מחמיר בכל שכר והרמ”א מיקל. ואפילו להפר”ח שמחמיר – מ”מ מודה דקאווע מותר.
(ויש להעיר שהרמב”ם פוסק, והובא בב”י סימן קיב, שכל מסיבה אסור לשתות אפילו אינו שכר).
בנוגע הדחת כלים – עיין ברמ”א סימן צה סעיף ג שאין כח בעירוי להפליט ולהבליע אפילו יש שומן. אבל עיין בט”ז ס”ק יב שחולק, ובש”ך ס”ק כ מחמיר אפילו אין בו ממשות והוא נקי שאם הוא כלי איסור אוסר בעירוי. ועיין בחוו”ד ס”ק יא ששואל – וגם רע”א סק״ה נגע בה – מהש”ך סימן צא שהיכא שא”א לקלפו אינו אוסר וא”כ המים א”א לקלפו, ולמה יאסר כלי השני. וצ”ע.
והנה, יש שכתבו שהרוצה לצאת דעת האריז״ל, יערב הקפה עם המים בעצמו, ויתירה מזו – יש שכתבו להתיר באם מוסיף הסוכר בעצמו. וכעי״ז הוא בשו״ת חקרי לב א יו״ד קלו. אבל איהו קאי בגוף קליית גרעין הקפה ע״י גוי שאינו נאסר מפ״ז משום בשולי נכרים, לפי שא״ר לאכילה כמו״ש, ואנן קיימינן השתא בהכנת משקה הקפה לאחמ״כ ע״י גוי.
ויתירה מזו, חידוש גדול יותר, אפילו אם מוסיף החלב (אאזמו״ר ז״ל. ואף שכמה כתבו לדחות דבריו, וחילוק גדול בין ההיתר מצד חסרון הסוכר לההיתר מצד חסרון החלב – השיב עליהם אחי וראש שליט״א בגליוני ספריו והביא כמה ראיות לדבר). ועדיף, אם יכול לבקש שיכניסו מים רותחים לכ״ש, ולשם יכניסו הקפה, והרי כ״ש אינו מבשל – ראה שו״ת אבני ישפה קלט. וראה בקובץ המצו״ב, שכתבנו להתיר אפי׳ כשהוכן ע״י עירוי, ע״פ שו״ת מהרש״ם.
והן אמנם, שבבעי חיי יו״ד קנה, כתב בדעת האריז״ל, שהאיסור מחמת קליית הקפה ע״י הגוים, והבישול שלאחמ״כ אינו מועיל. וראה קונטרס זכרון לראשונים (לא ידוע למי, קנז, ד. ונדפס בסו״ס שו״ת ברך משה לתל׳ הב״י): דכיון דהגוים קולים את הקפה לפני בישולו, וזהו עיקר בישולי גוים שנעשה על ידם, שאילו לענין המשקה של הקפה, הרי כבר הוכשר לאכילה משעת הקלי׳, והרי זה נאכל כמות שהוא חי כנודע. וכ״ה בשו״ת יחו״ד ד, מב שהאריז״ל לשיטתו שאסר אפונים קלויים.
אבל אין לנו הכרח גמור בדעת האריז״ל, שהוא מצד שהפולים הקלויים נאסרו לפנ״ז. ואף שכ״כ כו״כ מדעתם, אבל עדיין אין הכרח שזהו טעמו של האריז״ל עצמו. ויתכן שהם בגדר אינו נאכל כמו שהוא חי. ובנגיד ומצוה ע׳ מג מפורש רק שלא לשתות קפה משלהם. וחילוק גדול בין אפונים קלויים שעולים עש״מ, כמ״ש בער המצות להאריז״ל פ׳ וילך, משא״כ בגרעיני הקפה, גם אחר שקלאום אעעש״מ. ושו״ר שתפס כן בדרכ״ת קיג, ב ד״ה והנה ראיתי על השד״ח אס״ד ב מערכת בישולי גוים א, שהגרעינים בפ״ע בודאי אעעש״מ וגם א״ר ללפת הפת. וכ״ה בכה״ח קיג, כג, שקאפה קלוי׳ ללא בישול לכו״ע מותר לקנותה מהגוי ולבשלה שא״ע אפי׳ על שלחן הדיוטות. וראה גם שם כ, שגם לדברי האריז״ל באפונים קלויים שידוע בודאי שאין עולים באותו מקום עש״מ שרי.
לאידך, בשער המצות שם כתב ליזהר בתורמוסין הנשלקין ע״י גוים, אף שמותרים מן הדין לפי שאעעש״מ (ראה ע״ז נט, א), דל״ג מההוא גברא דלא איתחזי לי׳ אליהו משום דשתה מים דאחים לי׳ קפילא ארמאה (ונתקשו למצוא המקור לסיפור זה). אלא שבגמ׳ (שבת נא, א. מו״ק יב, ב) הובא ד״ז, שיש מקום לחומרא בנאכל כמו״ש חי (אף שאינו מדינא, משא״כ בקליות העולים על שולחן שרים שלדעתו אסור מן הדין), והאריז״ל קאי באעעש״מ. ובגמ׳ שם, דאדם חשוב שאני. וגם בפוסקים הובא בכ״מ. וכתבנו בהנ״ל במקורות ועיונים הל׳ יומית אות תסא, קחנו משם.
#6470