The first yartzeit will be Rosh Chodesh (Monday). The whole family is planning to go to the beis hachaim. When is it appropriate to go?

 

Question:

Sunday – Erev Rosh Chodesh is still within the first year, and we were told not to visit before 12 months’ end. Monday – Rosh Chodesh, one doesn’t visit the beis hachaim at all. The family would rather not wait until Tuesday, which is after the yartzeit.

What do you recommend?

 

Answer:

The best would be to go Tuesday, but if that’s not possible one may go Monday or Sunday. The choice to go on Sunday is preferred.

However, on Monday, Rosh Chodesh, one should ensure there is no hespiedim or anything to be meoireir tzaar.

If going on Sunday, one should ensure there are no requests to the nifteres directly. Also, kedai to stand a distance 4 Amos from the kever.

 

Sources:

ראה עד״ז בקובץ מבית לוי ט, נד בשם בעל שבה״ל שבחל בשבת הולכים בערב שבת, אף שהוא תוך יב״ח. ולא נת׳ טעמו. וי״ל בפשטות שבמקום צורך הקלו. וכל כי האי לא גרע משאר צורך.

והנה, המנהג שלא לילך בשנה הראשונה לא הובא בפוסקים, וגם לא נתקבל בכל מקום. ובכמה אופנים הקלו בד״ז, גם במקומות שנהגו כן. וראה אג״ק ח״ד ע׳ קעג. ח״ט ע׳ שא.

ולאידך, בנוגע להליכה בר״ח, אף שמדינא מותר לילך בראש חודש, מ״מ מקורו טהור בפוסקים. וראה כלבו קיד, ובאר״ח הל׳ אבל, מגדולי הראשונים, בנוגע להליכה ביום השביעי (שנהגו בזה כמובא בראשונים ובשו״ע) שלא לילך בר״ח. והוב״ד בב״י יו״ד סוסי׳ שדמ וכן בבאה״ג ובשלחן גבוה, ובשכנה״ג, שם. (אבל ראה מג״א תרצו, ה בנוגע לפורים, שהאבל הולך לבדו עם חזן אחד. ויתכן דר״ח חמור טפי).

אמנם, בכלבו מוכח שהי׳ כחלק מסיום האבלות, והתעסקו שם באבילות. ובאו״א קצת, דשאני התם שהלכו לקונן – גשה״ח כט, ה. וראה שו״ת דבר יהושע ב, ס. אבל בבאה״ג ועוד העתיקו ד״ז גם בנוגע לפטירת אלוף וגאון שאינו קרובו. וגם בדע״ת סשצ״ג הובאו דבריו בנוגע לביקור בביה״ק בר״ח בכלל. ועוד ועיקר, שכ״ה בכ״מ שהמנהג להימנע מביקור בביה״ק גם בר״ח וכו׳. וכן נהגו גם בנוגע לחנכה וחודש ניסן. ואף שי״א שביאצ״ט שאני – ראה הליכות שלמה מועדים א, כג. אשרי האיש ג, רעד בנוגע לחנוכה. ולכאו׳ יש להוכיח כן מפמ״ג תקמז בא״א ב שבתשלום השנה עדיף. אבל בבא״ח וישב ש״א סכ״ב מפורש גם ביאצ״ט (בנוגע לחנוכה). וכן המנהג בכ״מ שמקדימים. ויתר על כן, ידועה ההוראה להרבנית קרסיק מת״א שלא לילך אפילו בחודש ניסן. וראה שו״ת תשוה״נ ב, סה לחלק באם עלולים לבכות או לא.

 

 

#1683