If you started Tachanun with Minyan but they have already said 13 Attributes, and you decided to go at your own pace, do you say 13 attributes normally or with Trop?
The Shulchan Aruch (Orach Chayim 565:5) writes that the 13 Midos of Rachamim may not be said by an individual by way of prayer and supplication since this passage is required to be said only together with a minyan.
The Shulchan Aruch adds “but if one said it by way of how one reads from the Torah it is permissible”. The Magen Avraham ibid:5 & Mishna Berurah ibid:12 explain that the way one reads from the Torah is with the Ta’amim and Niggunim.
This is also what Rav Chayim Naeh writes in his Ketzos Hashulchan (24:2).
(It is also noteworthy to point out that the Alter Rebbe also mentions and supports the concept of reading as one would read in the Torah, albeit on different topics, in at least two different places (Orach Chayim 108:5 & 59:2)).
PS. Some Poskim write against this practice of reciting the 13 Midos HaRachamim with Ta’amim and Niggunim when praying alone, so writes the Minchas Elazar 4:22.
There is a rumor that the Rebbe was against this practice (see Heichal Menachem vol. 3 p. 265), but there has been much doubt raised on the accuracy of the recording of this rumor, and if the one who heard it from someone else and later wrote it down understood correctly.
Sources:
מפורש בשולחן ערוך שאפשר לאומרו בנגינות וטעמים. וכן כתבו כמעט כל הפוסקים.
יש אומרים שע״פ קבלה אין לעשות כן. ויש מי שמסר שמועה כזו בשם הרבי שלא שמע מזה. ונדפס בהיכל מנחם ח”ג עמ’ רסה. ואם נכונה השמועה – נצטרך לומר שהכוונה שלא שמע שינהגו כן. כי גוף הענין מפורש בשולחן ערוך. בחלק מהסידורים הישנים היה רשום הלכה זו. אבל שוב השמיטוה וכנראה נכנסה לסידור ללא אישור מלמעלה. באגרות קודש (ח”ג ע’ קלח) מתייחס למה שבסידורי תהלת השם נזכר שיחיד אינו אומר רק בשחרית ולא במנחה. והמענה: ״לא ראיתי ולא שמעתי מעודי שום חילוק, ונפסק הדין סתם בשו”ע סתקס”ה ס”ה. – וסידור תהלת השם השלם הוא פוטוגראפיה מסידור שקדמו, ולא הספיק הזמן להגיהו כדבעי”. ואולי גם מזה יש להוכיח דעתנו בנושא.
#4671 (2)