העברת מעות מקופת צדקה של מוסד א’ למוסד ב’

 

שאלה:

מוסד א נכנס לחנות, ובעל החנות נותן לו קופה של מוסד ב, ואומר לו: הם לא באים לרוקן, וגם שמתי צדקה בכונה לתת למוסד שלך. שניהם מוסדות חב”ד. האם מותר למוסד א לקחת את הקופה ששייכת למוסד ב? אכן, הרבה הרבה פעמים קורה שאנשים טוענים שלא באים לרוקן את הקופות ונותנים אותם למוסד חב”די אחר. האם מותר לקחת את הקופה?

כך גם קורה שמרוקנים קופה לפניך ממוסד אחר של חב”ד, ונותנים לך לקחת ואומרים: חב״ד זה הכל אותו דבר. האם מותר לקחת את הכסף שבקופה?

 

תשובה:

אם הקופה של המוסד, הרי הכסף נקנה להם ברגע שהכסף נכנס ואסור לקחת הכסף [אם לא רגילים ללוות כסף מהקופה]. אבל אם הודיעו למוסד והם לא מגיעים לקחת הכסף, יש להתיר להביא הכסף למוסד אחר, אם אין אפשרות מעשית לשלוח להם. אם אפשרי, יש לשלוח להם הכסף בדואר או באופן אחר, ודמי המשלוח יהיו על חשבון הקופה, וכן אפשר לגבות שכר טירחא המקובל לאסיפת קופות מהקופה.

 

טעמים ומקורות:

יש להסתפק בנוגע לקופת צדקה האם קונה מדין כליו של בעה”ב (חצר), ובמילא הלוקח כסף מהקופה גונב מהמוסד – כן כתבו בשו”ת מאמר מרדכי סי’ טו, בשו”ת מהרי”א הלוי ח”ב סי’ מט, בשו”ת בית יצחק או”ח סי’ כא ועוד, על פי המבואר בשו”ע חו”מ סי’ ר סעיף ג שכלי קונה את תוכנו לבעל הכלי כשם שחצר קונה את מה שנכנס לחצר. דעת הש”ך שם בסק”ז שאם בעל החצר נתן רשות לבעל הכלי לאכסן את הכלי בחצירו, בעל הכלי קונה כל מה שנמצא בו. אמנם, הנתיבות שם בסק”ח חולק וסובר שרק אם בעל החצר נתן רשות מפורשת לבעל הכלי לקנות באמצעות הכלי, בעל הכלי קונה, אבל רשות לאכסון הכלי בלבד לא מספיקה. ומכל מקום כשהתורם רוצה לזכות את הכסף למוסד, לכו״ע הרי זה כרשות של בעל החצר שבעל הכלי יזכה באמצעות הקופה – ראה גם עלון המשפט גליון 34 דין 5  הערה 15 [משא”כ אם רגיל ללות כסף מהקופה הרי שאינו מקנה הכסף עד שזה יגיע לידי המוסד – עיין גליון הנ”ל הערה 19 ומה שצויין שם]. וי״א שהמוסד מקנה הקופה לגמרי לתורם ואין בדעתו לשמור הקופה ברשותו כלל שאז דינו ככלי בעה״ב. ולהעיר מאג״ק אדה״ז אגרת ו. שם אגרת סז. וראה הנסמן בפסקים ותשובות כ״ץ יו״ד רנט, ג ובמילואים לשם.

עכ”פ גם אם נניח שהכסף שייך למוסד, אם התורם הודיע למוסד והם לא מגיעים לרוקן הקופה, מותר להוציא הקופה מרשותו – עיין שו”ע חו”מ ס’ שי”ט ס”א, ולרמ”א יש להודיעו קודם. אבל עיין בשו”ת חוות יאיר סי קס”ה שמותר להוציאו רק במקום ששייך שישמר שם, משא”כ במקום הפקר הרי הוא כמזיק בידיים, וכש”כ כאן שנותן למוסד אחר שמזיק בידיים. ולכן ראוי לשלוח הכסף למוסד ולגבות  שכר טירחא ודמי משלוח. אבל אם המוסד נסגר או שאין אפשרות להעביר להם אז יש להתיר להעביר למוסד אחר וראוי למוסד שמיועד לאותם פעולות צדקה וחסד של הקופה – עיין שם שו”ע קפ”ג ס”ג, מנח”י ח”ח ס’ פ”ו, חת”ס סי’ קמ”ז.

 

 

#4000