At which point must the Chazzan wait for at least six to be with the Minyan before continuing?

 

In order to be considered Tefilah B’Tzibur there need to be at least six men davening Shmonah Esrei together. If there were no six people davening together, then one cannot do Chazaras Hashatz. If there aren’t six before Shmonah Esrei the Chazzan typically waits so it can be considered Tefilah B’Tzibur and the Chazzan can say Chazaras Hashatz.

However, it is advised to start and daven with a proper Minyan. This way one will not need to wait for six before Shmonah Esrei.

I have heard a theory (although I have not seen it printed in a Sefer) that based on certain wording in Shulchan Aruch the Shema and the Brachos before and after Shema should be said with a Minyan too, and therefore the Chazzan should wait by Yishtabach for six. However, the simple reading of the Shulchan Aruch does not indicate this, as will be explained in the Hebrew notes. Nonetheless, there are advantages in saying Shema with the Minyan.

 

Sources:

ראה שו״ע – ואדה״ז – נב, א: ק״ש וברכותיה עם הצבור. אבל ראה שם ב. וראה מו, ט. וראה סט, ד.

וראה בלשון תר״י ברכות כג, א ד”ה ותקינו: וכתב רב עמרם גאון ז”ל שאם נכנס אדם לבית הכנסת ורואה שאם יתחיל לומר כל הפסוקים שלא יוכל להשלים ולהתפלל עם הצבור שיאמר ברוך שאמר ומזמורים של תהלה לדוד בלבד וחותם בו בברכת ישתבח שאע”פ שהגאונים תקנו לומר מתהלה לדוד עד כל הנשמה כיון שעיקר התקנה נראה שלא היתה אלא מפני המזמור של תהלה לדוד בלבד שהרי אנו רואין שעל קריאת אותו המזמור בלבד אמרו שמובטח לו שהוא בן העוה”ב די לו בזה המזמור כדי שיאמר ק”ש והתפלה עם הצבור. ועוד אמר הרב נר”ו בשם רבותיו ז”ל שאם נכנס בשעה שמתחיל החזן יוצר ולא היה יכול לומר אפילו זה המזמור בלבד שיתחיל ק”ש וברכותיה ויתפלל עם הצבור ואח”כ יקרא פסוקי דזמרה עם הברכות שלפניהם ולאחריהם. וברא”ש ברכות פ״ה ס״ו: כתב רב עמרם ז”ל שאם נכנס אדם לבהכ”נ ורואה שאם יאמר כל אלו הפסוקים שלא יוכל להשלים ולהתפלל תפלתו עם הצבור שיאמר ברוך שאמר ומזמור של תהלה לדוד דאמרי’ בפ”ק (דף ד) כל האומר תהלה לדוד בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם הבא ואגב אותו מזמור תיקנו לומר עד סיום תהלים הלכך טוב הוא שידלג כדי שיקרא ק”ש ויתפלל עם הצבור. וכתבו בשם הר”י ז”ל שאמר בשם רבותיו ז”ל שאם נכנס בשעה שש”ץ מתחיל יוצר ואין לו שהות לומר אפי’ מזמור תהלה לדוד טוב הוא שיקרא ק”ש בברכותיה ויתפלל עם הצבור ואח”כ יקרא פסוקי דזמרה עם הברכות שלפניה ושלאחריה.

וצע״ק בל׳ המשנ״ב נב, ו: אם לא יצטרך לדלג לגמרי שיוכל לאמר ב”ש ואשרי וישתבח בעת שהחזן מאריך המלות מיוצר והלאה לכו”ע יעשה כן דעיקר קפידא הוא שיתפלל תפילת י”ח עם הצבור בלחש – אם ר״ל שיש גם מעלה באמירת ק״ש עם הציבור אבל אינו ״עיקר קפידא״. וי״ל.

אמנם, לענ”ד המקורות הנ”ל בפשטות הוא כדי לסמוך גאולה לתפילה, ולאו דווקא שיש ענין להתפלל ק”ש עם הצבור. והצבור שמתפלל הובא בדרך אגב, והיינו רק לראות מתי יגיע הצבור לשמו”ע, ולא שיש ענין שהציבור יאמר ק”ש יחד, או כדי לאמר פסוק ראשון עם הצבור, שלא ייראה שאינו רוצה לקבל עול מלכות שמים. ובשהש״ר ח (הביאו בכה״ח סב, יח): כשישראל נכנסים לביהכנ”ס וקורים ק”ש בקול אחד הקב”ה אומר להם היושבת בגנים. כשאתם קורים חברים אני ופמליא שלי מקשיבים לקולך השמיעני. אבל כשקוראים בטירוף זה מקדים וזה מאחר, רוה”ק צווחת ואומרת ברח דודי. וכן הדין בשו״ע סב, ה: צָרִיךְ  שְׁלִיחַ  צִבּוּר לְהַשְׁמִיעַ  קוֹלוֹ בִּשְׁמַע יִשְׂרָאֵל כְּדֵי שֶׁיִּשְׁמְעוּ הַקָּהָל וְיַמְלִיכוּ שֵׁם שָׁמַיִם יָחַד. וראה שם סא, ג. סה, ב-ג. ובשו״ע אדה״ז סא, ד: מי שאינו קורא קריאת שמע בצבור עליו נאמר וחסרון לא יוכל להמנות אלו ג’ תיבות שחסרו לו ממנין רמ”ח. ואעפ”כ יש לו קצת תקנה וכו׳. וראה בענין הנ״ל כאן:

Is a Minyan needed for the Chazan to Motzei the Kahal with Hashem Elokeichem Emes?

וראה בקצוה״ש הערות למעשה ע׳ נג בנוגע הנהוג להמתין עבור הציבור בסוף ק״ש, שאינו מן הראוי מצד הנימוסי.

 

 

#3310


Comments (2)

Comments are closed.