Can I print copies for Shabbos, if the copies finish coming out after Shabbos starts?
Is it a zilzul Shabbos? Can I use the copies?
Answer:
If the printing is finished before Shabbos comes in (at sunset), there’s no issue altogether.
As for reading the copies, there’s no issue as long as they are permissible content for Shabbos reading. See Halacha2go #9
And the reading-on-shabbos tag.
There is a disagreement about whether you may move it on Shabbos and Yom tov. (On Yom Tov, there is reason to be more stringent). There is strong reason to argue that it is permitted.
Regarding Zilzul Shabbos, please see here:
The same rules apply to regular printers.
Regarding the performance of Melacha on Shabbos:
In general, Melochos may be performed on Erev Shabbos, even if they continue automatically after Shabbos, as long as the individual completes their part before Shabbos begins. This is because, according to Halacha, the laws of Shabbos do not apply to a Jew’s appliances, vessels, machines, and similar items.
Of course, however, there are exceptions to this rule, such as when machinery creates noise (as in this case), due to the issue of Zilzul Shabbos (and sometimes others as well), or when there is a Rabbinic decree involved (such as stirring a pot of food that’s on the fire on Shabbos), or due to the rule of shevisa, when running a business in an automatic fashion.
Sources:
דנו בזה (בפקס הנשלח בשבת) מדין נולד ומדין מוקצה. ויש שר״ל דגרע משאר נולד ואסור לא רק ביו״ט דהוא נולד גמור. ולפענ״ד נולד אינו שייך בדבר שלא נתחדש שאין כאן כלי חדש אלא הנייר כמו שהיה כן הוא. וכמו שא”א על כלי מלוכלך שיש בו משום נולד היינו שמקודם הי’ נקי ועכשיו נתחדש שהוא “כלי מלוכלך”. והוא ממש כמו גוי שכתב מכתב שאין כאן גדר נולד כלל. ובפוסקים שדנו בעתונים שנדפסו בשבת לא דנו כלל משום נולד, אמנם התם אפשר דהי׳ של גוי.
ומצד מוקצה מחמת חסרון כיס, שהרי הנייר עומד לכתיבה, הנה גם את״ל ששייך גם בזמננו (וכן עיקר, אף שמעשים בכל יום שבאם צריכים נייר לכל צורך שהוא נוטלים נייר מהמכונה ואין הקפדה. ושקו״ט בזה. ואכ״מ), הנה נוסף לזה שגמרו בידי אדם, ולא שנא מתבשילים שא״ר לאכילה בע״ש, וקדרות רותחות ביה״ש (וראה בארוכה בגדר גמרו בידי אדם בהאוצר פו. ודנו גם לענין מכשיר אופה לחם המתוכנת להתחיל בשבת, אי דמיא לפת שאפאה גוי. וראה בארוכה שו״ת דברי דוד טהרני ד, כא. ושם ר״ל שכשהתחלת הפעולה בשבת אף שמתוכנת מע״ש גרע. וראה שם הערה 12. ונדחק מאד לחלק בין זה לשאר גמרו בידי אדם כתבשילים). וכאן מייחד מע״ש לכך, וגם אם נאמר דלא מהני במייחד לדבר האוסרו, וכמו בסכין של מילה, שלכמה דעות אכתי מוקצה הוא, אף שנתייחד למילה – הכא שאני שאף שנתייחד לכתיבה, הרי אם עמד בער”ש וייחד הנייר גם לקריאה אינו מוקצה כלל, והה״נ שאם הזמין סכין של מילה שלאחר המילה יחתוך חלה עם הסכין, שבטלה ההקפדה ואינו מוקצה מחמת ח״כ.
#33033