Using a Garden Hose on Shabbos
Question:
Am I allowed to use a garden hose on Shabbos to wash for bread when I’m in the Sukkah or eating outside?
There’s no concern that water will spill onto the grass because it’s on concrete.
The concern is that someone might come to water the garden adjacent to the area. I’m asking based on the Alter Rebbes Shulchan Aruch סימן שלח סעיף ז.
Answer:
It is permitted.
Sources:
אף שבגלגלים שלנו אפשר לשאוב גם הרבה וללא טורח ולכאו׳ דומה לגלגל גדול – וכ״כ ארח משפט קלד ד״ה אמנם. תולדות שמואל זורע לד, ב, בנוגע לוואסערלייטונג (וכתב שם להתיר לכתוב מילת שבת על הצינור להיכרא). ועוד – אבל ראה בפי׳ רבינו יונתן שבת קד, א, בטעם הגזירה שכשא״צ לכל המים הנשאר יפתח האמה לגינתו. ומשמע, שאם סוגרו מיד אחרי המילוי מהני. אמנם, לא א״ש לפי׳ קמא ברבינו יונתן שם שהוא בגלל שהוא ללא טורח (שטעם זה הובא לדינא). ומשמע התם ששני הלשונות פליגי. אבל אין הכרח דנפק״מ לדינא.
ומצינו בח״י תנה, ה, בשואב מים למצות ביה״ש שהאיסור להרוקח כי צריך הרבה. וכתב שם, שכשואב בביתו כד אחת או שנים מותר. ומשמע שגם ביכול לשאוב הרבה בב״א מותר כיון ששואב קצת. גם במאירי שבת שם כתב בטעם האיסור מפני שהוא דרך השקאה. ואילו בימינו ששואב קצת אינו דרך השקאה, ששואב קצת.
וכ״כ מדנפשי׳ במשנה הלכה שלח, להתיר בשואב לאותה שעה בלבד.
ועוד סברא, שבזמננו לא שכיחא שישקה גינתו ולא גזרו בזה, ולא אמרינן לא פלוג מדחילקו בגזירה גופא בכמה פרטים כגון כדאין גינה וחורבה ובריכה בסמוך. ועוד. ומצינו כעי״ז בפוסקים לגבי חשש דשמא יתקן כלי שיר, ראה אצלנו 25953, ועסק ברפואות בשבת לכמה דעות, ראה אצלנו כאן ובכ״מ. ונדו״ד עדיף,שאי״ז גזירה כללית אלא פרטי. וק״ל.
ועוד סברא י״ל שכאן החשמל שואב מעצמו, ולא מכוחו – ארח משפט שם. ואף שלכאורה אינו שייך כ״כ לצינורות רגילים – י״ל באו״א קצת, שבאמת המים כבר נשאבו מראש, ואינו שואב מהבור, וכמונח בקופסא דמיא.
ולא הבנתי מש״כ בשו״ת מים חיים משאש א, קעה, להתיר מחמת שאין כאן טורח דאיפכא הוא שזהו טעם לאיסור. ונראה בכוונתו כנ״ל, שאין כאן שאיבה רק פתיחת צינור.
ונמצא שיש בידינו כמה צדדי היתר, ובדרבנן יש להקל, וכמו שמקילים בנוגע גלקל קטן מה״ט כמ״ש אדה״ז שלח, ז. וכן המנהג פשוט.
וראה עוד כמה צדדי היתר כעין הנ״ל בנשמת שבת הארפענס ו, תלב. מנחת שי הירש שבת שלח, ו. עומקא דפרשה ויצא תשע״ב.
#26457