Can the Baal Tokea make Shehecheyanu on a new pair of Tzitzis?

 

Yes, a Baal Tokea may rely on a new pair of Tzitzis to fulfill the custom of wearing a new garment by Tekias Shofar on the second day of Rosh Hashanah.

 

Sources:

מפורסם מנהגנו שבדרך כלל אין מברכים על בגדים חדשים ואפילו על טלית גדול, כ”א על פרי חדש, אלא אם יש סיבה אחרת המחייבת – ראה כאן, ואף שאפי’ להנוהגים לברך על בגדים חדשים היינו דוקא על בגד חשוב כגון טלית גדול אבל לא על ט”ק – ראה במ”מ כאן (ועד”ז בנוגע בין המצרים – ראה כאן), מ”מ כשיש סיבה אחרת המחייבת כנ”ל יש מקום לסמוך גם על בגדים לא כ”כ חשובים, כמו ט”ק, כמו שהבאנו במ”מ כאן, וכדלקמן.

וראה בשו״ת שבו״י ג, מד שבליל שני כיון שהוא מחלוקת אם צריך פרי חדש אפשר ליקח גם פרי שבמחלוקת אם מברכים שהחיינו. [ולהעיר גם בענין אם יכול לסמוך על תירוש אם כבר אכל ענבים – או”ח סי’ תר שע”ת סק”א. מט”א ט. אלף המגן ח. כה”ח ה. (וראה שוע”ר שם ס”ו)].

ולכאו׳ כש״כ בתק״ש שמדינא א״צ פרי חדש רק ליתר שאת. גם יש שכתבו שיותר שייך לברך שהחיינו ביום ב׳ בשופר מבקידוש, דהא דבזמן הראיה לא היו תוקעין עד שבאו עדים, וא”כ כשהיו נוהגים ב’ ימים קודש לא תקעו כי אם ביום ב’. וכן כתבו כמה פוסקים שאין להדר אבגד חדש ביום ב’ לתקיעת שופר – ראה ערוה״ש ס״ד (אף שמנהגנו אינו כן, כמפורש בשוע”ר שם ס״ז). ובהגהות הגרי״פ בקצה המטה תרא, ב, שבאמת יותר שייך לברך שהחיינו ביום ב׳ בשופר מבקידוש,

אלא שעכ”פ צ”ל מלבוש שיש בו קצת חשיבות, ולא חלוק ומנעלים ואנפלאות וכדומה. ראה מט”א סי’ תר סי”א.

וכנראה כן היה מעשה רב בר”ה – מטפחת משי לבנה חדשה. ראה אוצר מנהגי חב”ד ע’ קיג-ד, מעשה מלך ח”ב פכ”א אותיות ל, עד-עה (וראה הע’ 85 שם שכן נהג גם כשר”ה חל בשבת).

ובברכת החמה – לבש סירטוק חדש. שיחת ש״פ בחוקתי תשמ״א, שיחות קודש ח״ג ע׳ 464. (אך ראה בהוספות שם ע׳ 822 שגם הוציא מטפחת משי חדשה והניחה לפניו קודם ברכת שהחיינו).

ובי״א ניסן – בד״כ נכנס למעריב חבוש בכובע חדש. מעשה מלך שם פ״ד אות ב.

גם צ”ל “מלבוש חדש בענין שצריך לברך עליו שהחיינו בשעת הלבישה” – שוע”ר שם ס”ו. וראה גם סדר ברכת החמה ע”פ מנהג חב”ד – לקו”ש כב ע’ 201.

וכן הוא במט”א שם, ש”אין לו לקנות בגד חדש מוכן בשלימות ולעכבו בידו ללבשו בליל ב’ בשעת הקידוש לפי שמן הדין כשקונה בגד חדש מוכן יש לו לברך בשעת קניית הבגד רק אם קנה מה שאינו ראוי ללבישה והוא נותנו לאומן לתפרו לעשות ממנו מלבוש והוא שמח בו כשלבשו שאז חיוב הברכה בשעת לבישה לכן אין לעשות לעצמו בגד של ארבע כנפות לפי שהציצית הוא צריך לעשות מעיו”ט ואז בשעת עשיית הציצית יש לו לברך כמבואר בסימן כ”ב אלא יעשה בגד אחר חשוב שיהיה שמח בלבישתו ויברך בשעת לבישה ברכת מלבוש ערומים כמ”ש סימן רכ”ב וברכת שהחיינו יכוון לצאת בקידוש”.

אך למעשה הרי נהגו לברך בשעת לבישה בכל גווני. ואכ״מ בזה.

גם מקום לומר שבטלית של מצוה שקנה מוכנה ללבישה עם ציצית מוכנות מברך בעת לבישה ראשונה – כ״כ בביאור לסדר ברה״נ להר״א שי׳ אלאשוילי יב, ד בדעת אדה״ז בשו״ע כב, א. וצ״ע.

וכ״פ בעניננו בשו״ת מקדש ישראל קח, ג. וכן נהגו כו״כ – ראה בית ועד לחכמים נאראל ד ע׳ רצט. הליכות קדוש שומרי אמונים ימים נוראים ע׳ צז. התאחדותינו גל׳ ו, תשרי תשס״ד ע׳ יד. היכלות קשר איתן שבט תשע״ה לג ע׳ 8. ועוד.

 

 

#23564