ברכת שהחיינו על טלית חדשה בלילה עבור מינוי רב חדש

 

שאלה:

בעז”ה בקרוב יהי’ לנו דינר מיוחד ובמרכז האירוע נכתיר הרב החשוב וכו’ כמורה דאתרא, ובכדי שהעניין יעשה רושם קנינו טלית חדשה למסור לרב החדש, אבל כיון שזה יהיה אחרי מעריב כמובן שאין לברך על ציצית, אבל האם אפשר לברך שהחיינו ולעטוף רק על הכתפיים ולא לכסות את הראש וגם להסביר לכולם שזה לא זמן ציצית וכו’ אבל כל הנ”ל יתן משמעת למעמד בפרט בעיני הבע”ת?

 

תשובה:

אפשר לעשות כן ללבוש הטלית רק על הכתפיים. ואין בזה שום חשש.

וליתר שאת – אף שלדעתי מיותר – יכול לאכול גם פרי חדש, עבור ברכת שהחיינו.

 

מראי מקומות:

שורת הדין הפשוט בוודאי שאפשר לעשות את זה, שהרי מותר לברך שהחיינו על טלית גם בלי לברך להתעטף. אכן, מפורסם מנהגנו שבדרך כלל אין מברכים על בגדים חדשים ואפילו על טלית, כ״א על פרי חדש, אלא אם יש סיבה אחרת המחייבת. וגם כאן יש ספק האם לברך על מינוי לרבנות – ראה בשו”ת חת”ס או”ח סימן קנו. ונדו״ד, לא גרע מבגד חדש בתק״ש יום ב׳ דראש השנה – שהמנהג שמברכים גם על מטפחת, או ברכת החמה, וכן יום הולדת.

ומה שחושש מללבוש בלילה בצורה כזו – נכון שמנהגנו ללבוש בלילה רק בדאי אפשר כגון במוצאי יו״כ, או בביהכ״נ כשמנהגם שהש״צ מתעטף בטלית. אבל למעשה אם הוא בין כתפיו אין חשש – כ״ה הלשון בשעה״כ, הועתק בס׳ המנהגים מוצאי יו”כ. וכ״ה בשע״ת יח.

והמבואר בכ”מ שרק בדאי אפשר – היינו שלפועל אין מנהגנו להתעטף במנחה וכו’. אבל אין בזה חשש.

וכמדומני כשמינו את הרב ירוסלבסקי באלעד כך עשה. ושמעתי עכשיו שהרב ביסטריצקי בצפת כך עשה. וידועה המליצה שא״א שהחיינו במינוי לרבנות משום צערא דינוקא.

ולדעת רוה״פ אפשר לברך ברכת שהחיינו פ״א גם כשיש כמה מחייבים, ואף שאין להכריח כן משהחיינו על פרי ובגד חדש במקום ספק, כבליל ב׳ דר״ה ובשעת תק״ש, דהיכא דאא״פ שאני – מ״מ ראינו כן מעשה רב לפטור שהחיינו על הרמון בליל ר״ה בשהחיינו שבקידוש. וראה שו״ת אול״צ ד, ד, ד. (אבל להעיר מלקט יושר ר”ה מא: עשה שהחיינו בתוך הסעודה בלילה הראשונה על פרי חדש, אם יש לו שתי פעמים לעשות שהחיינו). וכבזמן דיו״ט שפוטר זמן דסוכה. וכ״כ כמה פוסקים לפטור זמן דלולב וסוכה כשבירך בסוכה לראשונה בעת נטילת לולב.

ולשיטת בה״ג – שהחיינו דכסא דקידוש פוטר אפילו נטילת לולב.

אלא שיש שכתבו לחלק כיון דשייכי אהדדי. אבל במג״א סתרע״א הובא שמהרש״ל בירך שהחיינו על המנורה בעת ההדלקה. וכן במרדכי סוכה פ״ד תשסו והובא ברמ״א או״ח תרמא לברך שהחיינו דסוכה ודיין חדש ביחד. וראה גם חי׳ חת״ס פסחים קכא, ב שאבי הבן יכול לברך שהחיינו על מצות פדה״ב ולפטור הכהן מחובת שהחיינו על ההנאה או להיפך. ויש לחלק קצת, דהתם ה״ז שוכ״ע. וראה שו״ת כת״ס סכ״ד. שד״ח פאת השדה מערכת ברכות ל. מנח”ש א, כ. שבה״ל ד, כה. אשרי האיש יד, ב. וראה הנסמן בפסקי תשובות רכה, א.

 

 

#1533