Which Bracha does one make on a meat barley soup?
1. Even if there is no meat in a soup but it was cooked with meat, the taste of the meat overrides the taste of the vegetables and the Bracha is Shehakol.
2. If the soup was cooked with grain which is Mezonos, with the intention of eating the grain, the soup becomes Mezonos even when one drinks the soup on its own. This applies even if it was cooked with meat. If there is now visible meat in the soup, it is questionable whether the visible meat requires its own Bracha.
If the soup was cooked just for the liquid, the soup is Shehakol. If one is now eating the grain with the soup, one should first make Shehakol on the soup and then Mezonos on the grain.
3. If the soup is cooked with grain which is Ha’adama, the Bracha in the soup is Shehakol, regardless. If eating the grain with it, one should first say Shehakol on the soup and then Ha’adama on the grain.
4. Barley soup is questionable whether the grain is considered Mezonos or Ha’adama. If the barley kernel was split into pieces it’s Mezonos. If it’s a whole kernel, as in pearl barley, it’s Mezonos, if it’s shelled. Others say the kernels must become soft and stick to each other due to a lot of cooking, in order to become Mezonos. Otherwise, it’s Ha’adama.
א. סדר ברה״נ ז, כ.
ב. סדר ברה״נ ז, טו. שם, כ.
בשר בעין – שם ו, י במוסגר. ותלוי בפי׳ וטעם הדברים שם, האם הכוונה מצד שבשר שאני, או שהכוונה לאכול הבשר בפ״ע.
ג. סדר ברה״נ ז, טז.
ד. סדר ברה״נ א, ח. ובקצוה״ש מח, בבדה״ש לב, שהעיקר כדעה קמייתא שא״צ שיתמעכו כ״א לכתחילה. ולהעיר, שי״מ שם, שדעת הי״א מיירי רק בדגן בקליפתו. כן להעיר, שמסתבר שא״צ שידבקו בפועל, ואם נתבשל הרבה זמן כבצולנט די בכך. ועוד להעיר שגריסי פנינה, ע״י השפשוף יורד חלק מהגרעין. וכבר כתב המשנ״ב רח, טז, שאין למחות בהסומך להקל לברך במ״מ בכה״ג, כשה וסרה קליפתן וגם מקצת מהן גופא, שנעשים קטנים ממה שהיו מקודם, כפי שמצוי פערי”ל גרויפי”ן. אלא שכבר העירו שתמיד יורד חלק מהגרעין כשהוסרה קליפתו. ועכצ״ל שצריך שירד חלק הניכר.
#2055