Which Overrides: Davening B’Zman or with a Minyan?

 

Question:

It takes me about 20 minutes to daven from hodu until shmone esrei.

If for example zman tefila is 11Am, and it’s 1035, do I wait for the next 10:45 minyan and daven with the minyan after zman? Or is it proper to daven at 10:35 and finish by zman? (ahead of the minyan) and just answer everything?

Same question with Mincha:

It takes me aproxomtly 4 min. to daven shmone esrei.

If I’m ready now to daven alone before shkia.. And waiting for the next minyan will cause me to daven after shkia… Do I wait for the minyan to form and daven after shkia? Or daven alone before shkia?

 

Answer:

You should try your best to start davening earlier. In case you were unable to daven beforehand, most poskim maintain that you should Daven without a Minyan in order to Daven before Sof Zman Tefillah.

One who waits for a Minyan has what to rely on, if they were busy with preparing for Davening beforehand and their davening will be with more kavanah. Indeed, Chassidim follow the position that davening with more kavanah overrides davening before sof zeman tefillah.

See here:

What is our basis for davening Shacharis L’chatchila after Zman Tefila (i.e. not paying attention to it)?

 

See here regarding Mincha:

I used to join the late Minyanim for Mincha during the week and Friday in 770, since it is hard to get Shabbos prep done and be in Shul early many Fridays. Also, bad habbits are hard to break.

 

Sources:

שו״ע אדה״ז צ, יא. משנ”ב מו, לב. שו״ת האלף לך שלמה מז. ובכ״מ. וראה אשי ישראל יג, י.

וראה גם משנ״ב רלג, יד – לגבי מנחה. (ובדעת אדה״ז – בשו״ע אדה״ז רנא בקו״א א, שזמן מנחה עד צאה״כ. אבל בסידור בסדר הכנסת שבת נקט להתיר רק משום שעהד״ח ושאין למחות ביד המקילין. וכן בשו״ע אדה״ז תלא בקו״א א שסוף זמן עשייתה בצאה״כ מדמה לה לחצות לתפלת שחרית. וראה כאן).

וכ״מ דעת הצ״צ בחי׳ על הש״ס ברכות ריש פ״א מ״א אות ב – לגבי ערבית.

ונחלקו בזה טובא לגבי תפלה כותיקין ותפלה בציבור הי מינייהו עדיף. אבל אינו דומה לנדו״ד.

אבל להעיר משו״ת שו״מ תליתאי א, רמז – בימים נוראים. חלקת יעקב ג, יח.

ולענין תפלה בכוונה – מפורש הוא בכ״מ. ואטו כי רוכלא ליזול וליחשוב. וראה זכרון זאת אבות ב, יג. לקו״ש ט ע׳ 50. כט ע׳ 293. תורת מנחם יב ע׳ 134. ובכ״מ. והארכנו להביא סימוכין לזה מכ״מ, וגם מראשונים בגל׳ התמים סיון תשס״א ע׳ 27. וראה גם שם הערה 2. ומצו״ב.

 

 

#19514