« go back

What is our basis for davening Shacharis L’chatchila after Zman Tefila (i.e not paying attention to it)?

 

B’dieved, one may daven till Chatzos, according to many Poskim.

Chassidim who are involved in proper Hachana to davening rely on this. There is no basis to allow davening past Chatzos. True, there were great Chassidim who davened Ba’arichus and they relied on various leniencies to extend davening even past Chatzos. However, this doesn’t apply to those who just get up late. Even if davening Ba’arichus, the Rebbe instructed to begin at least before Chatzos and had sharp words to say about those who begin their Shacharis later in the day.

See also Halacha2g0.com #89

תפלה בדיעבד עד חצות – שו״ע אדה״ז פט, א-ב.

ברכות ק״ש בדיעבד – מעיקר הדין רק עד סוף ארבע שעות – אדה״ז נח, יו״ד. ושם במוסגר הביא דעה להתיר כל היום. אבל סיים שהעיקר כסברא הראשונה. אבל ראה בחי׳ הצ״צ ברכות פ״א (ג, ג) ד״ה לא, שהביא מש״כ בשו״ת משכנות יעקב ס״כ לסמוך לומר ברכות ק״ש עד חצות. וכ״פ בקצוה״ש סי״ט סי״ג. ובבדה״ש שם סקל״ד, שמבואר למעיין שכ״ד הצ״צ עצמו נוטה, ושכן עמא דבר.

ומה שלפעמים האריכו בתפלה גם אחר חצות (שהרי אפי׳ המתירים בברכות ק״ש לא הקלו בתפלה עצמה) – ראה מש”כ בזה בקובץ מבית חיינו א’ ע’ 28 ואילך. וראה בדובר שלום (לרשדב”ל) ע’ מג מה שהעיר והוסיף בזה. ושקו”ט בזה בגליונות קובץ הערות גליון תשצ”ו ואילך, עיי”ש.

והארכנו בכללות הענין באריכות גדולה בקובץ התמים סיון תשס״א. והמשכו – בתמוז תשס״א. מנ״א תשס״א. וש״נ מ״מ וציונים נרחבים בכ״ז. ועיי״ש שנטינו קו מדבריו.

ולהעיר מהמסופר במגדל עז ע’ קסה ואילך (אף שכמובן שם מדובר שהתחילו לפני חצות).

ובמענה לשאלתו, הנה אלו שאין מאריכים בתפלה, בפשטות נגררו אחר מנהג חסידים מקדמת דנא להתפלל באריכות וכו’, ומזה נשתרבב אח”כ וכו׳, וע”ד הווארט הידוע בענין הע”ז של פעור, וד”ל. ולמותר להדגיש הפשוט מצ״ע, שאין שום הצדקה לעבור על הלכה פסוקה בשו״ע. ודי בזה.

 

 

#1696


Add Comment

Your Email address will not be published