Can we buy stemmed glasses for our public Seder?

 

Question:

We’re buying glasses for our public seder. For a number of reasons, the stemmed glasses are more desirable (nicer, cheaper, and overall more a keepsake). Is there a minhag to have only stemless?

 

Answer:

Chabad custom is not to use stemmed wine glasses, though it’s not halachically problematic.

 

Sources:

כן מנהג אנ״ש. וכן מעשה רב בהנהגת כ״ק אד״ש (אף שלא נז׳ להדיא קפידא בדבר), וברבים. ובפשטות הטעם שלא יחצוץ בין הגביע לחמש אצבעות, ע״פ פתיחת הזהר א, א. וראה תקו״ז מז – פה, א. ומודגש יותר בפע״ח סוף שער השבת: תאחזנו בין חמש אצבעות ימין על גביהם ממש. וכן בשעהמ״צ עקב: ותעמידנו על ה׳ אבצעותיך הימניים ממש על גביהם. (וראה גם שעה״כ דרושי פסח דרוש ו – פב, ד). והנה, בשמן ששון שם גרס על גובהן. (וכ״כ גם בפירושו לשער מאמרי רשב״י ג, ד. וכדעת השל״ה בשער האותיות אות ק ד״ה והכוס, הובא במג״א קפג, ו. וכ״ה בנגיד ומצוה הובא בבאה״ט שם ה. וראה גם אור צדיקים למהר״ם פאפירש כג, לז. וכ״ד היעב״ץ בסידורו הנהגת הסעודה יד, ח. ואף שצ״ע לשנות הגירסא בשעהמ״צ, שהרי כ״ה גם בפע״ח וגם בטעמי המצות עקב, וכנ״ל – ראה בשו״ת לב נבון (קבלן) א או״ח כו שהביא כן מכת״י שער המצוות. וכ״ה גי׳ בעל פתורא דאבא בבני אבא ח״א לד, ב אות יט. וכן נהגו כמה גדולי ישראל וכמה מהמקובלים. וראה גם כה״ח קפג, כ. והעירו שמתאים גם למש״כ בזהר שהוא בגוונא דשושנה דיתבא על ה׳ עליו, שחלק מהכלים מקיפים השושנה). ובכל אופן, כ״ה גם לגי׳ זו, וגם להדעות שצ״ל אצבעות זקופות ומקיפות. וראה ב׳ הדעות בשו״ע אדה״ז קפג, ז. ובהגש״פ עם לקו״ט ד״ה קדש במנהג בית הרב ובס׳ המנהגים ע׳ 28: על כף ידו הימנית וכו׳ ד׳ אצבעותיו מוגבהות. ומנהג כ״ק אד״ש, שהכוס מונחת ברובה על כף היד ומיעוטה על האצבעות.

והנה, בשו״ת בית יעקב קעד, שכשאוחז בדפנות הכוס (ולא בתחתיתו או באוגניו) ה״ז חציצה ואיסור הוא, עיי״ש. אבל ראה א״ר קפג, ז. וא״כ י״ל שלהבית יעקב הה״נ – ואולי כש״כ הוא – כשאוחז ברגל. וגם אם יאחז מתחת הכוס עצמו, הרגל מפסיק. ועצ״ע כשיש רק כוס עם רגל איך להחזיק בו. וראה גם כפ״ח גל׳ 400.

ולהעיר שגם בתמונות ישנות הכוס מצוייר ללא רגל.

וראה גם בקדושתו של אהרן ע׳ תקפ (מנהג בעלזא). מגן אבות באבוב ע׳ קפז. וכן מנהג סקווירא, לעלוב, פיטסבורג, בוסטון, ועוד.

וכ״ז דלא כצבי לצדיק זידיטשוב ע׳ כו, ליקח עם רגל דוקא לצאת ב׳ הדעות.

ולהעיר, שיש שחידשו מד״ע שכוס היינו מלכות שרגלי׳ יורדות ולכן אין משתמשים עם הרגל. ולא מצאתי לזה מקור. ובכל אופן, כ״ז אינו לעיכובא, שהרי לכמה דעות כל עיקר אחיזת הכוס אינה לעיכובא.

 

 

#18985