Preparing Tea on Shabbos

 

Question:

According to the svara that something that gets cooked in a Kli Shlishi is assur to put in a Kli Shlishi, lichora the only heter for tea leaves that are not pre-cooked is if they’re considered tavlin. If so, it should be allowed in a Kli Sheini.

Is this in fact the case?

 

Answer:

This is true in theory. In practice, the custom is not to put them in a keli sheni.

 

Sources:

פשטות דברי הצ״צ בחידושים משניות מא, ב שטייא דינו כתבלין. אבל הפוסקים החמירו בדבר – ראה מנחת ברוך יב. קצוה״ש קכד, ז. משנ״ב שיח, לט. וכך נתפשטה ההוראה. וראה שבת כהלכה, א, כח. וש״נ.

וי״ל בטעם המנהג – נוסף לזה שישנם עוד חששות מדיני בורר, מרקד, סוחט, צובע, מכה בפטיש באוכלין, ונהגו רבים ושלמים להכין מבעו״י תמצית טייא כמפורסם – ובהקדמה שבצ״צ שם מיירי רק לגבי שלא למחות, ועוד זאת דמיירי בעלי טייא ולא בשקיות טייא שבימינו, וכיון שהמדובר בחשש קלי הבישול שהוא דאורייתא ליראים אפי׳ בכלי שני – בכלי שלישי נחלקו אם להחמיר כדבריו ואכ״מ – נהגו להחמיר.

וכמה חילוקים וטעמים בדבר, אף שבכמה מהם ילה״ק טובא:

א. שרק תבלינים קשים הותרו משא״כ בדבר רך שיש חשש קלי הבישול, וכש״כ בנידוכים ושחוקים כבשקיות טייא שבימינו – טל אורות האופה בקיצור דינים ע׳ קמ. אור לציון ב, ל, ג. שש״כ א בהע׳ קעד. שלחן שלמה שיח, לט. קנב.

ב. שטייא הוא עיקר בהמשקה, ראה גנת ורדים ג, ב, שם ז – לגבי קפה. והה״נ לגבי טייא. וראה שו״ת אבני ישפה ז, לז בסופו.

ג. לאידך גיסא, שטייא הוא רק למראה ולא לטעמא – אג״מ ד, עד, יח.

ד. שבבצל שאינו תבלין ממש אלא שעשוי למתק הקדרה, כבר נחלקו מג״א וט״ז, ואדה״ז כתב שיח, יא, בסגנון שנהגו להקל. וידוע שונהגו היינו שכך נהגו ולאו דוקא מעיקר הדין. ומה שנהגו נהגו ומה שלא נהגו לא נהגו.

ה. גם בבצל שמקילים היינו מצד החשש שמיחזי כמבשל, ונשאר עדיין החשש דקלי הבישול. ומש״כ אדה״ז שאינו שייך בתבלין – היינו בתבלין שבזמנם שהתירו חכמים בפירוש, ולא בתבלין שבזמננו. אלא שי״א שנהגו להחמיר בחששקלי הבישול רק לגבי פת. אבל אפ״ל בכוונת אדה׳ז שבשאר דבר ל״ש מנהג להחמיר, שבלא״ה אין מכניסים בכלי שני משום טעמא דמיחזי כמבשל. ואף שנפק״מ לגבי בצל ושאר דבר העשוי למתק הקדרה אבל אינו תבלין ממש – אכצי י״ל דלא נחית אדה״ז לפרט כ״כ. ובפרט שכבר נהגו להקל בבצל וממילא העמידום על המנהג.

 

 

#17624