« go back

When is the proper time to say יהללו during מנחה of שבת if קדיש is started as per Minhag Chabad before the end of גלילה and is finished after the ארון is closed? 

 

This is not completely clear: one approach is not to say it at all. A second approach is to say it after Kadish. A third approach, to say it in the middle of Kaddish. A fourth approach, to say it before Kaddish.

The sources indicate to follow the third approach and recite it quietly (though some claim that the Rebbe followed the second approach).

If for whatever reason the chazan did not start kaddish until the Sefer Torah is already being carried to the Aron Kodesh, it should be said then before Kadish.

The chazan should recite it before Kaddish.

 

Sources:

תוך כדי קדיש – כ״מ להדיא באג״ק ג ע׳ קלח ובס׳ המנהגים ע׳ 34. ובגוף הענין דתפלה ולימוד באמצע קדיש וצדדי ההיתר – ראה בארוכה אצלנו כאן ומשם תדרשנו.

האם מותר להתפלל תוך כדי קדיש?

וראה בארוכה אודות השתלשלות המנהג דזמן הקדיש אחר קריה״ת דמנחת שבת והשייך לאמירת יהללו בקובץ הערות וביאורים – אהלי תורה גליון א’קכח עמ’ 80 ואילך וש”נ.

ובשו״ע אדה״ז רצב, ד משמע שאמירתו היא לפני הקדיש. אבל לאו דוקא שהוא בהתאם למנהגנו.

בנוגע למעשה רב בזה – שמועות סותרות. והיודע, יבין שקשה במציאות לכוון הדברים לדעת בדיוק. וי״א שהאמירה היתה בזמן כניסת הס״ת לארון קודש, והיינו בד״כ לקראת סיום הקדיש. ואין אתנו יודע עד מה.

בנוגע להש״צ, שבס׳ המנהגים שם, שהש״צ אומר יהללו. יש שכתבו שיאמר לפני קדיש. ומפי השמועה שכן מעשה רב. ויש שכתבו אחרי קדיש. והראשון עיקר. ואולי בל׳ ש״צ שם, הכוונה להאומרו ולאו דוקא להמתפלל לפני התיבה. וראה קובץ פרחי התמימים יח ע׳ 220. העו״ב אהלי מ״מ טאראנטא טז ע׳ 75.

 

 

 

#17383


Add Comment

Your Email address will not be published