Order of Preference for Kaporos Timing

 

Question:

I see that according to the Alter Rebbe, the best time to do Kaporos is Erev Yom Kippur, at Ashmores Haboker. Being that I have young children at home, I have always been doing it the afternoon the day before Erev Yom Kippur.

My question is, since I am anyways not doing it in the best preferable time, is there:

  1. Any benefit of doing it on the 8th of Tishrei, rather than an earlier day when there are other -more convenient- Kaporos available
  2. What about the night of Erev Yom Kippur, before Ashmores Haboker (by keeping my kids up only till tzeis). Does that take preference over the other (early) options? As it is evening and not a “time of Chesed”?

 

Answer:

Following is the order of preference of when to do Kaporos:

  1. Ashmores Haboker of Erev Yom Kippur – See here.
  2. Early morning of Erev Yom Kippur. Note that this was Rebbe’s minhag many years (even after netz).
  3. Any other time of Erev Yom Kippur night or day.
  4. On the 8th of Tishrei (when it’s not on Shabbos).
  5. Any time during Aseres Yemei Teshuva.

In points 4 and 5 – closest to Erev Yom Kippur, the better.

Also, note that option 5 with a chicken is better than doing option 1 with money – see here:

What is preferred – Kaporos on Friday with chickens or on Sunday (Erev Yom Kippur) with money?

See also the following pages:

I did Kaporos yesterday. I want to know if there is an Inyan at all of doing it again by Ashmores Haboker?

I missed doing Kaporos before Yom Kippur, is there any way to do it after?

 

 

Sources:

בנוגע לשחיטה כתבו שלא לשחוט בלילה – ראה הגהות נזירות שמשון תרה. רוח חיים שם ד. טהרת השולחן שם. אבל בעיו״כ לא הקפידו בזה.

והנה, לכאו׳ עדיף בח׳ תשרי כמו שמובא בנוגע תשליך (וגם התרת נדרים).

וגם ראיתי מדייקים מלשון המשנ״ב תר״ה סק״ב שיש עדיפות ב״יום או יומים קודם יוהכ״פ״, אע״פ שכותב מיד ״כי כל עשי״ת הוא זמן לכפרות״ (ומקורו בפמ״ג שם בא״א א. ושם יום או יומיים. ובסו״ד: וה״ה בעשי״ת). וכ״ה בשד״ח אס״ד מערכת יו״כ א, ב. ושם הביא ממועד לכל חי טו, מז, שהנהיג לעשות ביום שלפני עיו״כ.

אך נראה שלאו דוקא קאמר, אלא לפי המציאות, ע״פ הטעם שמביא שם, שלא לבא לידי איסור נבילה וכו׳ ע״ש. וראה ליקוטי חבר בן חיים ג בהקדמה שמצום גדלי׳ עד יו״כ לעת ערב הזמן שוה מלבד הרגע בעלות השחר בערב יו״כ.

 אך מ״מ כנ״ל, י״ל שח׳ תשרי יותר טוב משאר ימי עשי״ת. ובפרט גם שהוא הכי קרוב לערב יו״כ.

 

 

#16850