If I am doing הגעלה do I have to wait 24 hours after I clean it, or I have to wait 24 hours since the last time I used it?

 

After the last time used.

To be precise:

When kashering from treif: waiting 24 hours before Kashering is from the last time it was used for Treif, unless it was used/washed, with hot food/water, within 24 hours of the Treif.

However, when kashering from milchig or from fleishig, or from chometz before the zman issur: even if used with hot water you only need to wait 24 hours from when it was used for milchig, fleishig, or chometz, unless there was chometz stuck to it when the hot water was used.

 

Q. Can I clean the utensil in a kosher sink?

A. If what you’re cleaning is Treif/Issur, it should not be done in a Kosher sink unless you’re not using hot water.

 

Q. Can I do הגעלה in a kosher pot?

A. Yes, and it does not have to be Kashered afterwards, as long as what you are Kashering is Not Ben Yomo (as per the minhag to kasher only non ben yomo), unless Kashering from Chometz, in which case you need to kasher the pot afterwards if you wish to use it for Pesach.

 

Sources:

המנהג להמתין מעל״ע גזירה שמא יגעיל ב״י הובא בטור יו״ד קכא. וברמ״א שם ב ובאו״ח תנב, ב. והביאו אדה״ז תנא, טו. ועוד. ונהגו כן גם כשמגעיל קודם שעה ה׳.

ולפעמים בהגעלת כלים מרכזית הוא לא רק מחומרא וממנהגא כיון שאין ס׳ כנגד כל הפליטות – ראה משנ״ב תנב, בבה״ל א ד״ה שאין.

ואם להמתין מעת השימוש בחמין – ראה יו”ד סימן קג סעיף ז ברמ”א מספר התרומה. ש”ך שם סקי״ח ובסימן צ”ד סקכ”ב. ובמקום הפסד – ראה ט״ז סוסי׳ קג. וראה שבה״ל א יו״ד מו, ב במקום הדחק.

והנה בהגעלה מחמץ לא החמירו בזה וכ״מ בח״י תנב, יד, שחשש רק שמא הבליע דבר הדבוק בו בשפיכת רותחין, ולא מצד גוף השפיכה. וכן צריך לפרש במש״כ לפנ״ז ״אם ידוע שעירו עליו רותח״ דהיינו חמץ רותח. וכן מפורש במחה״ש שם ט. וכן סתימת כל הפוסקים לשער מעת שבישלו חמץ – ראה קיצור שו״ע קטז, טז. ועוד.

וה״ט דל״ש לומר חנ״נ לגבי המים כיון שהוא זמן היתר, וכמל״ש במחה״ש שם. וגם להש״ך שם שאינו שייך לדין חנ״נ,  והוא לפי שהאיסור עצמו חוזר ונבלע, והרי י״א שחמץ הוא איסורא בלע, מ״מ יש לצרף השיטות שבחמץ הוא נ״ט בר נ״ט דהיתרא. ובכלל, כיון שמן הדין אפשר להגעיל גם ב״י אם יש ס׳ כנגדו, ובפרט כשהוא קודם זמן איסור (ובשעהד״ח מהני גם לכתחילה – ראה אג״מ יו״ד ב,לא. ועוד) –  כולי האי לא החמירו. וראה גם מקראי קודש פרנק פסח א, פ, ו. שו״ת חוקי חיים בלייער סוסי׳ סד.

והנה במג״א תנב, ט, החמיר להמתין מעל״ע מעת השפשוף. ומקורו ממהרי״ל. והב״ד במשנ״ב כ. ונתקשו בזה מאד. וראה ח״י שם מחה״ש שם. תבו״ש לג, ח. ושם ט מעמיס במהרי״ל שא״צ מעל״ע מעת השפשוף. חיי״א קכו, לו. וכולם מודים שהוא חששא רחוקה וחומרא בעלמא. ובראשונים כתבו בסתמא לנקות הכלי קודם הגעלה, ולא הזכירו להמתין מעל״ע. ואף שיש שהביאו לחומרא זו – ראה שד״ח אס״ד מערכת ה, טז ד״ה ואני. ברכה משולשת בדיני הגעלה יד – רוה״פ וכן אדה״ז תנב, ז, השמיטו חומרת המג״א. וראה גם קיצור שו״ע שם. משנ״ב בשעה״צ שם כח.

 וכמובן, יש מקום להקל בכ״ז בלינת לילה (בין השתמשות איסור להשתמשות היתר), כמבואר בסי׳ קג שם בשו״ע רמ״א ש״ך ורעק״א.

 

 

#14359