Segulah of going to Mikvah during pregnancy

 

Question:

My wife is beginning her ninth month, her family has the minhag to toivel in the ninth month.

I also have heard that toiveling afterward is a segula for fertility. Is this a real segula that should be taken into account to coordinate with someone else that might want this segula?

 

Answer:

The custom of going to the Mikva in the ninth month is indeed brought in some seforim as a segula, but on the other hand the Rebbe writes that he hasn’t heard about it being practiced among Chabad Chassidim. More about the original source for this segula, see below in the Hebrew references.

More importantly there are doctors that are concerned about this practice.

It has been suggested that taking a shower for a few minutes and by that pouring nine kavim of water on oneself consecutively, will suffice for this segula.

If indeed this is your wife’s family Minhag, there is no need to stop her to go to the mikva, as long as she consults with a doctor and receives his permission.

Regarding the segula that you mention, that toiveling after a woman in her ninth is is a segula for fertility: I have not seen this segula mentioned in seforim (which in general we stay away from segulos that have no clear Torah source), and it could lead to other halachic problems, so I don’t recommend that you coordinate with someone else that might want this segula.

May we hear good news soon!

 

Sources:

הנה, בגוף המנהג לטבול בחודש התשיעי, הובא בכ״מ מקורו מס׳ רפאל המלאך אות מ ערך מעוברת להר״ר יודל ראזענבערג. והרי הנ״ל ידוע ומפורסם בכושר ההמצאה שלו בכמה דברים. ואף גם בזאת, אף שנמצא כבר גוף הענין מלפנים בס׳ זכירה (נד, ב – דפוס המבורג תס״ט), הנה, שם מיירי לבטל מהילד דברים רעים שראתה (בדפו״ר: שראה) בימי עיבורה. ולא כמ״ש בס׳ רפאל המלאך שהיא סגולה ״שתלד בשלום ולא תאונה אלי׳ ולהילד כל רע״. [ובס׳ סגולות ישראל ליפשיץ אות סו העתיק: כשבאה לחודש ט׳ תטבול בכל עת. ואין לזה שום הבנה]. וא״כ אינו שייך לכל לידה. ועוד, שזולת ס׳ זכירה לא מצאנו שום מקור אחר. ואין טעם וסיבה לנהוג בכל סגולה הנמצאת באיזה ספר. ובאג״ק יח ע׳ נא במענה למי שבמשפחת זוגתו נוהגים כן – ״שלא שמעתי בתוככי חסידי חב״ד ע״ד מנהג האמור״. וראה שיחת ש״פ חוקת תשד״מ שאין לאמץ ענינים שמבחוץ, אפי׳ עניני קדושה, אם אינו ״כרמי שלי״, דרכו של הרבי שלך, עיי״ש בחריפות.

והנה, בעיוני בדפו״ר, ראיתי שכתב ״יטבול״ וא״כ סמי מכאן סגולה זו, שי״ל דקאי על הבעל (ובאיזהו מקומן, הנוסח – לטבול). ואכן, הכי איתא בכ״מ בשם הבעש״ט, ראה ספרן של צדיקים מערכת הבעש״ט א אות ג, הובא בס׳ בעש״ט עה״ת יתרו הע׳ כה.

ואיך שיהי׳, יש לשקול היטב במאזני השכל אם כדאי לאמץ סגולה זו, וכן בנוגע לכל סגולה איזה שתהי׳, שבכ״ד יש תערובת טו״ר. ולדוגמא, בנדון דידן, יש להעיר, שכמה רופאים ממליצים להימנע מזה, מטעמי רפואה (חשש נפילה, חשש זיהום, ובפרט אם נפתח כבר רחמה שיש מקום לחיידקים. ועוד כיו״ב. ועוד העירו שלפעמים יש צפרניים בחדרי בית הטבילה מחמת החפיפה, ומסוכן לנשים לדרוך שם). וחמירא סכנתא. וראה גם אג״ק שם, במי שכך נהגו במשפחתה שאף שאין למונעה, אבל צ״ל רשיון הרופא.

ולדידי, עבור סגולת חודש התשיעי – אם אכן נכונה היא – ודאי מועיל שפיכת ט״ק במקלחת לבטל כל סרך וכו׳.

וכ״ז בנוגע לטבילת האשה עצמה. וכש״כ בסגולה חדשה זו שהמציאו שתטבול חשוכת ילדים אחרי׳, שלא מצאנו לו מקור כלל. וכלך מדרך זו של סגולות שאינן בדוקות. וכבר נאמר תמים תהי׳. וסגולות אלו יכולות לגרום לכל מיני חששות (שטובלות בברכה וכו׳. ויש הטובלות בליל שבת, בתשעת הימים ועוד כהנה רבות – אף שמדינא יש מקום להקל). וכל המוסיף גורע. ואם החשוכת ילדים טובלת לנדתה, בד״כ יש בזה גם צד איסור שמחוייבת להסתיר טבילתה משום ארור שוכב עם בהמה, ואף שמותר שהבלנית וכו׳ תדע, הרבה פעמים נגרם שגם המעוברת יודעת ואין בזה שום צורך כלל.

 

 

#12292