Bracha on Blended Vegetables Soup

 

Question:

What bracha is soup that has blended vegetables inside?

Maybe since had you not blended it, it would be vegetable soup, which is ha’​adama, so the fact that it was blended doesn’t change that?

 

Answer:

It is shehakol.

 

Sources:

אם נימוחו בשעת הבישול ודאי ברכתו שהכל, שהרי כיון שהבישול עצמו הוא הגורם לירקות שברכתן תהא שהכל, ודאי אינו יכול לגרום שהמרק תהא האדמה. וכן מוכח בפמ״ג רב בא״א סוסקכ״ו ומציין שם למש״כ בסר״ד בא״א ט. וכן מוכח מתהל״ד רב, ד ובגדי ישע שם ו.

וכעת לנדון שנתרסקו הירקות אח״כ. ולמעשה גם בזה נקטינן שברכתו שהכל ומטעם אחר, לפי שהירקות עצמם ברכתן שהכל לפי שנכתשו לגמרי כדין טרימא. לאידך, המים שקבלו את טעם הירקות ברכתם בפה”א בין להרא”ש ובין להרשב”א שהרי דרך לבשלם. ונמצא שהירקות שהם העיקר וברכתם שהכל גוברות על המים שהם הטפל שברכתם בפה”א [מכח הירקות שהם עצמם שהכל] וברכת המרק הזה תהיה שהכל. ובסגנון אחר, שבמי שלקות הוא כיון שהמים קיבלו טעם של הירקות שבתוכם הרי הם טפלים אליהם וברכתם כמותם, ולפי זה אם הברכה על הירקות היא האדמה גם על המים מברך כך, אבל כשנתרסקו הירקות וברכתם שהכל מברך כך גם על מימיהם, שלא יהא המרק עדיף מהירקות.

וי״ל באו״א, שכיון שיש תערובת ירקות שהם שהכל ומרק שהוא האדמה, הנה, אם רובו ירק בודאי הוא העיקר, וגם כשרובו מים, ולכאו׳ נימא שהמים הם העיקר וברכתם האדמה כדין מי שלקות – מ״מ מברך שהכל על המים, לפי שאינו דומה כלל למי שלקות בכגון דא, כיון שעיקר דין מי שלקות הוא שהירק גורר המים אחריו, אבל כאן כל כוונתו להיפך שהמים יהיו העיקר, שדין מי שלקות להרא״ש הוא שהבישול לצורך הירקות, וכאן אינו עומד לאכלו בתורת ירק ורק מרוסקין בתוך המרק ובתורת מרק.

וכן נקטו אחרוני זמננו שברכתו שהכל מכמה טעמים, כולל הטעם הנ״ל שהפרי עיקר ביחס למים – ראה וזאת הברכה יב בשם הגרשז״א והגריש״א. ותן ברכה רב, ד. אבל ראה מבית לוי טו ע׳ נה בשם שבה״ל.

וכבר הקשו שלכאו׳ דרכן בכך, ובשו״ע הרב רב, יז, שפירות שדרך לבשלן לא אבדו ברכתן כשנתרסקו. אבל יש לחלק טובא, שכיון שאוכלם בתוך המרק נטפלו להמים.

ויש שר״ל שכ״ה ע״פ המג״א רה, ו. וראה תהל״ד רב, ז. בא״ח פינחס ס״ג. (ויתכן דמיירי רק מברכת הפרי ולא מברכת המרק). אבל ראה פני השולחן רב, ב ענף ב בד׳ התהל״ד. וראה גם מאיר עוז ט ע׳ 320.

(ובס׳ מקור הברכה בלוח הברכות קאתי עלה מטעם אחר שעיקר הטעם שהמרק בפה״א לפי שטפל לירקות, עיי״ש סס״ב בארוכה ע״פ שו״ת הרא״ש, אבל כשריסק הירקות ובטל מהם שם אוכל ממילא ל״ש לומר שהמרק טפל לאוכל לפי שהירקות איבדו חשיבותם ע״י הריסוק. ויש לדון בדבר, שהרי נטפלו כבר בשעת הבישול. ואינו דומה למי שבדעתו שלא לאכול הירקות, שכיון שכוונתו לזורקם אינם עיקר גם בשעת הבישול, לפי שכוונתו רק שהמים יקלטו טעמם ואין דעתו כלל על הירקות כשלעצמן. וכבר הקשה על דבריו בס׳ ברכת פנחס דלקמן. ונפק״מ בכ״ז, שאם בדעתו לאכול הירקות כשהן מרוסקין אבל לא בתוך המרק, לכאו׳ ברכת המרק האדמה כיון שבשעת בישול כבר נטפלו. וראה בארוכה בס׳ ברכת פנחס (וייס) פרק ה בסופו).

ושו״ר מש״כ ח״א בקובץ הערות צרפת גל׳ נט – כ״ח סיון תשפ״א – להעמיד הסברא שברכת המרק האדמה. ועיקר דבריו שכבר נטפלו המים בשעת הבישול, ולא פקעה ברכת האדמה מהם אח״כ. ואין בדבריו כדי השגה על הנ״ל.

 

 

#13404