If I cooked meat in an “instant pot”, is anything I cook afterwards in that pot considered Fleishig?
Question:
There is this “instant pot” (pressure cooker appliance) that has its heating element in the lid of the pot, for air frying. The way this lid is designed means that it can never be absolutely cleaned, unlike the lid of an ordinary metal pot. (The pot itself can be cleaned.)
If this lid is used to cook meat, for example, would one have to consider whatever is cooked subsequently in that pot with that same lid to also contain meat? And is it an issue to subsequently cook fish in that pot with that lid?
Answer:
If there is actual meat residue there it would be an issue.
Sources:
נדו״ד כש״כ הוא מהמנהג בכיסוי אב״י שברמ״א יו״ד צג, א. ובט״ז ב וש״ך ד שם בשם רש״ל מחמת החלל שאא״פ לקנח יפה. וראה פמ״ג במ״ז ב ובשפ״ד ד. ולא רק בשל חרס אלא גם בשל ברזל, ודלא כב״ח סוסי׳ צג, וכדמוכח ממג״א תנא, כט. ח״י שם מה. אדה״ז שם מא.
ועכצ״ל שלא מיירי שם באופן שיש ודאי ממשות בעין, שהרי תליא במנהגא. ויש שהתירו להדיא – ראה לבוש שם. פר״ח שם ה. תנא, יד. ועוד. או שכתבו טעמים אחרים להמנהג – ראה בש״ך מה שהביא מתו״ח פה, ד. שו״ת משאת בנימין נח. פלתי ו. ועוד. ונפק״מ אם הוא גם בכיסוי רחב.
See here:
Is it necessary to scrub the oven clean between cooking uncovered fish and cooking meat?
See also Halacha2go.com article #19 on the subject of Fish and Meat
ויל״ע, בדאא״פ באו״א, אם אפשר להתיר לבשל לכתחילה כיון שדרכו להשתמש בשפע ולבטל סכנתא לכתחילה גם בממשות בעין, לדעת הפוסקים דמהני ביטול בששים בסכנה. ובפת״ש קטז, ג נראה להקל שאי״ב משום ביטול איסור לכתחילה. ובחמו״ד תערובת הא׳ טז: ״פעם אחת נפל רוטב של בשר מעט לתוך קדרה של דגים ורוטב וציויתי לערבו יפה עד שיתבטל הטעם בס’ דהא לאו איסור הוא דנימא אין מבטלים איסור לכתחילה” ושם תערובות הב’, ט: “ובודאי דאם אין ס’ מותר להוסיף עד ס’ ולאכול דאין כאן אלא מכשיר דבר המר למתוק”. וראה שו״ת מהרש״ם ג, רפח. הנסמן בשו״ת יבי״א א יו״ד ח. ויש לצרף הדעות שבזה״ז אין סכנה – ראה מג״א קעג, א. שו״ת חת״ס יו”ד סי’ ק”א ד”ה אברא. פת״ש שם ב. אבל אדה״ז בשמירת הנפש ט נקט לחומרא.
ולמעשה נתפשט להחמיר. ובמכ״ש מזה שיש מחמירין לייחד כלים בפ״ע מחששא בעלמא שמא לא ניקו יפה, ראה הנסמן אצלנו שם. וכמפורש באו״ה לט, כו, הובא אצלנו, שבדיעבד מותר אפי’ לא נקה אותם כלל ואפי’ בכלי חרס אם לא שידע בבירור שהיתה מלוכלכות הרב’ משירי הבשר עד שלא הי’ ששים בדגים נגד אותו שמנונית ואין שייך בכאן טעם בליעת דופני הבשר. אבל לכתחילה ל״ש להתיר במלוכלך. וגם הפוסקים שלא נקטו לחומרא זו, ה״ט שבפשטות נקי׳ היא. וראה חמו״ד תערובת הב׳ שם: דהא אין נזהרים לבשל אפי’ בקדרה בן יומו אפילו טגנו בשר באותו קדרה כל זמן שהיא נקי’ ע”ש באו”ה כלל ל”ט דין כ”ו”. אמנם לכבוד שבת ובהפ״מ ובצירוף עוד ספק – מקום להציר, ראה משמ״ש חי׳ דינים סוסי׳ קח, ב. שם ד.
#11761