Does a blanket with 4 corners need Tzitzis if it is worn?

 

If yes, can you cut a corner (to make it round)? What is considered rounded?

 

Answer:

The common custom is not to attach Tzitzis to blankets, whether they are made of wool or of linen. [The rationale is that] some authorities maintain that the Torah requires [that Tzitzis be attached] only to an article with which one covers himself as a garment. The words ”which you cover yourself” clearly imply “clothe yourself.” Articles that one merely spreads over oneself, like sheets or blankets, are not called garments at all.

However, since some authorities dissent with this interpretation, one should round off one corner of the blanket, so that according to all authorities they will be exempt from Tzitzis.

(A number of proposals have them put forth to explain why people are not particular about this, see below in the references in Hebrew.)

 

שוע”ר סי’ יח סעי’ ה אבל הושמט שרק בצמר צריך קרן אחת עגולה – עפ”י פסקי הסידור, וראה למטה.

 

Regarding rounding a corner: Some Poskim say it’s enough it it looks round. Other Poskim say one must make the entire corner of 3×3 etzbaos (6-6.5cm / 2.4-2.6 in) round. Anything less than this requires Tzitzis.

See picture here:

See also:

Do my Pillows need Tzitzis?

 

Sources:

בעניין החילוק בין שוע”ר לפסקי הסדור: שו״ע אדה״ז או״ח יח, ה – רק בשל צמר. ובסידור הלכות ציצית ד״ה מלבושים לא חילק בכך – ראה פסקי הסידור להגרא״ח ע״ה נאה. וכן בשו״ת ר׳ עקיבא יוסף או״ח טו העיר מזה. וראה שו״ת התעוררות תשובה א, י שהחמיר מאד גם בשאר מינים ובפרט בזמנינו שישנים הרבה שעות ביום. ויש שר״ל שבשו״ע קאי רק בכר וסדין, דקיל טפי, ראה במג״א שם ג. ויתכן שסתם קאלדר״א הוא של צמר ולא הוצרך לפרט. ויש שכתבו שבסידור מיירי רק כשישן ביום כלשונו שם, ולא כבשו״ע שחשש גם להמשך שינתו ביום. וכ״ה בא״ר יח, ד. וראה שו״ת רע״י שם. והמקילים סמכו ע״ז שהוא כסות לילה, וגם אינו דרך לבישה ורק דרך העלאה. ועו״כ צדדי קולא כיון שהשמיכה פי שנים ממדתו. וגם אינו מסובב מלפניו ומלאחריו. וע״ע ציצית הלכה למעשה פי״א, ג. וראה סידור רבינו הזקן עם ציונים מילואים ז. והרבה שמיכות בימינו עשויים מחומר סינטטי.

במנהג כ״ק אדמו״ר מוהרש״ב נ״ע – ראה רשימת כ״ק אדמו״ר מוהריי״צ נ״ע, ז אד״ר תרע״ו (מבית הגנזים ע׳ לו) שלא התכסה עם הקאלדרעס בהאטעל משום ציצית. וצ״ע שהרי אינם שלו. וראה גם רשימת הר״י ע״ה גאלדין גנזיא גל׳ יז, בנוגע חתיכת כנף מהסדינים.

שיעור העיגול: שו״ע אדה״ז י, טז-יז. וראה א״א מבוטשאטש י, להקל. אבל ראה מור וקציעה שם. משנ״ב שם ט בבה״ל ד״ה ולא. קצוה״ש בהוספות לח״א פה, ב בשם מהרי״ל דיסקין. ועוד.

 

 

#11729