What is the step by step “protocol” when waking up in middle of the night?

 

Question:

What is the step by step “protocol” in terms of saying modeh ani, washing nagel vasser, reciting birchos hashachar, or any other pertaining halachos, when waking up in the middle of the night if: hungry/thirsty/using restroom/tending to baby or child?

What if waking up multiple times for any of the above (as in a pregnant or nursing mother)? At what point/how many times does one say modeh ani and wash nagel vasser?

 

Answer:

Regarding Modeh Ani:

See here:

Should one say Modeh Ani when waking up in middle of the night?

See a similar issue here:

Someone that was up the whole night – does he say Modeh Ani by Birchos Hashachar?

 

Regarding Negel Vasser:

You should wash negel vaser each time you wake up, if learning or davening, touching body parts, clothing, food or walking out of bed, unless you didn’t sleep for more than a half-hour or if you go back to sleep after עלות השחר (in such a case you need not wash by the bed)

See also:

Article: Negel Vasser and Midnight Feedings

Regarding reciting Birchos HaShachar:

Birchos Hashachar are usually recited in the morning when you wake up from your final sleep. (They may be said earlier if you had a proper sleep, שינת קבע, and it is after חצות, but in this case, you may only recite those Brachos which you have become obligated in, e.g. you should not make a blessing on hearing the rooster (הנותן לשכוי) if you haven’t heard one or on getting dressed (מלביש ערומים) if you didn’t change your clothing. Then when you wake up in the morning you don’t say Brachos again). See here:

Am I allowed to say Brachos before Alos Hashachar if that is when I wake up for the day and leave my house?

See also:

Is there an obligation to recite “Birchos Hashachar” and “Shemah” before eating in the morning?

With regard to Eloikai neshama: The Alter Rebbe paskens in Shulchon Oruch that the first time one wakes up, they should say Eloikai neshama without the conclusion of Boruch Ata Hashem…, and a second time, when they plan to stay awake, they should say Eloikai neshama with the conclusion of the bracha as well.

 

Regarding reciting Birchos HaTorah (if you want to learn):

  1. If you didn’t sleep for a שינת קבע, a proper fixed sleep for the night in bed (in contrast to a temporary sleep, on one’s elbows), you do not need to wash negel vaser or say ברכות התורה, unless dawn has arrived.
  2. If it’s before חצות you don’t say ברכות התורה.
  3. If it is after חצות and you had a proper sleep, you should wash your hands with a Bracha and say ברכות התורה. When you say Brachos in the morning you don’t say ברכות התורה again.

 

Sources:

א. ראה שו״ע אדה״ז מז, ז מהטור. והוא משו״ת הרא״ש ד, א. כה״ח שם כז. ולענין נט״י – שו״ע אדה״ז ד, טו-טז. סידור אדה״ז סדר הנטילה. ובשיעור שתין נשמי – ראה שערי תשובה סימן ד ס”ק יז. וראה גם קצוה״ש ב בבדה״ש א. ושם בגדר שינת עראי. אבל ראה מה שהערנו בזה בהסכמה לס׳ וכל מצותיך אמת. ושם גם בנוגע לשיעור שתין נשמי. ואכ״מ.

ב. ראה פר״ח רסי׳ מו. שם מז, יג. סידור אדה״ז ברכת התורה. כה״ח מז, כט בארוכה. הערות וציונים לסידור עם דא״ח שם. וגם בשולחנו מז, ז כתב באופן שהשכים קודם אור היום דוקא. ודלא כמשנ״ב בבה״ל ד״ה המשכים.

ג. שוע”ר סימן מז סעיף ח. ועיין פר”ח, פמ״ג בא”א סקי”ב, שערי תשובה סק”ד.

 

 

#11556