Should one say Modeh Ani when waking up in middle of the night?

 

Question:

When waking in the middle of the night, we wash negel vasser. Are we also supposed to say Modeh Ani, or is that only when waking in the morning?

 

Answer:

Yes, you are supposed to say it.

 

Sources:

ולא שנא מאלקי נשמה, שהמשכים לקום אומרו ללא חתימה – אדה״ז ו, ח. והתם איכא משום ספק ברכה, ולכן נחלקו בזה וכנ״ל לאדה״ז מברך ללא חתימה. [ומה שאין נזהרים בזה – כנראה עפמש״כ בשע״ת שם ו, ובברכת הבית לה, ג שזהו רק בקם לתיקון חצות או ללמוד ולא בדעתו לישן מיד שנית. וכ״מ במקור הענין בסדה״י כוונת הברכות. וראה לקט הקמח החדש מו, א. ולאידך, בקם ללמוד אחר חצות יכול לומר כל הברכות על הסדר (עכ״פ מה שנתחייב בה) ולומר גם אלקי נשמה עם חתימה – ראה שע״ת שם. הערות הרה״צ הר״ש מקוידנוב לשו״ע אדה״ז ביגדי״ת ו ע׳ מט. ועוי״ל, שלמנהגנו שאומרים אלקי נשמה גם בניעור כל הלילה (הוראה בחשאי – אג״ק ג ע׳ ד), יוצא שהברכה על מנהגו של עולם, כהכרעת המקובלים, ולכן אומרו רק פ״א. וראה שלחן הטהור ו סק״ג ושם מו, ג, גם לדבריהם, שיכול לאומרה בפעם השני׳. וראה לענין נט״י בסידור סדר הנטילה: יכול לברך על נטילה הראשונה. ובקצוה״ש ה בבדה״ש יג, הרגיש שלדעת אדה״ז בסידור אומרה רק פ״א. ומ״מ כיון שאין ראי׳ ברורה לדבר העתיק כבשו״ע, יעו״ש].

אמנם, בנדו״ד שאין כאן שו״מ עליו להודות בכל פעם שניעור משנתו. וראה בשערי תפלה ומנהג אשכנזי א, ה – ע׳ מח הע׳ 93 לפי דרכו לחלק בין אלקי נשמה למודה אני. ודבריו אינם מוכרחים.

ולהעיר שלהגי׳ שהוצאתני מאפילה לאורה – ירושלמי ברכות ד, א –  ה״ז שייך רק לכשיאור היום.

וכש״כ הוא מאמירת מודה אני בישן ביום (והרי דין אמירת אלקי נשמה במשכים בלילה ילפינן לה מהדעות שאומרה בישן ביום – ראה מג״א ו, ח). אבל ראה כאן:

Someone that was up the whole night – does he say Modeh Ani by Birchos Hashachar?

 

#18781