If the one who has the Yortzeit arrived late for Minyan, at which point of the Shacharis can he switch to become the Chazan?

 

Technically at any point until after shemona esrei. (He can start chazaras hashatz even though there was another chazzan who finished גאל ישראל out loud).

Regarding if they switch by yishtabach:

If the chazzan (or the one taking over the chazzan from pesukei dezimrah) makes a hefsek, he needs to say some pesukim of pesukei dezimrah before saying Kaddish.

However, there are other options: someone else may say yishtabach out loud, and the new chazan can say kaddish. Alternatively, the original chazan can recite yishtabach and kaddish and the new chazan can begin from barchu or yotzer or. Even if the new chazan is a chiyuv, the original chazan can have in mind the neshama of the niftar, on behalf of the new chazan. This is only if the tzibur is okay with these arrangements.

 

Sources:

שוע”ר סי’ נא סעי׳ א, נג סעי׳ ג, וסי׳ נד סעי’ ד ובמ”ב נג ס״ק יא. נד ס”ק ח. שם יב.

ויל״ע בשהי׳ מועטת, דהנה, במשנ״ב שם נד, יב בשם דה״ח דיני פסוד״ז כא, שא״צ לומר פסוקים כשהביאו לו טו״ת אחרי ישתבח, שהיא שהי׳ מועטת, אף שמברך ויש הפסק בדיבור. ו כן ראה כה״ח נג, יב כשלא הי׳ מנין לפנ״ז, שא״צ לומר פסוקים עוה״פ. (אלא שלמשנ״ב צריך לומר פסוקים כיון שלא הי׳ מנין בשעת הפסוקים). ועכצ״ל דס״ל שההמתנה גרידא ל״ה הפסק.

אבל בלבו״ש על המג״א נד, ד מצדד שיש לומר פסוקים עוה״פ כשהביאו לו טו״ת. וכ״כ בערוה״ש נד, ד. (וצ״ע שם שאסר להניח לש״צ בין ישתבח לקדיש, אף שמפורש בפוסקים שאם הביאו לו אז מותר). וצ״ע בדעת רבינו. ולפענ״ד סתימת לשונו מורה שגם בכה״ג אומר פסוקים עוה״פ.

להחליף חזן – פשוט שאין חשש, כמו בקדיש אחר קריה״ת שנאמר ע״י אחר ולא הקורא. ולרוה״פ מותר לומר קדיש תתקבל ע״י אחר שלא התפלל חזרת הש״ץ. וכן להתפלל חזרת הש״צ כשאחר התפלל בלחש. וכמו״כ לימוד משניות ואחר אומר קדיש. וכהנה רבות. ולהעיר מא״א מבוטשאטש נג, כ. וכ״מ קצת, לעניננו, בתורת מנחם רשימת היומן ע׳ קלב ד״ה מפני החלישות.

 

 

#10678


Comments (2)

Comments are closed.