If one has no more clean undergarments can laundry be done during 9 days? Is it better to buy new ones?
One may not launder clothing during the 9 days. If all clothes have been worn and one has no more clothes one may only launder during the week before Tisha B’av.
Thus, according to the strict halacha one may not wash even undergarments, even if all were already worn and he has nothing to change into, after Shabbos Chazon.
Nonetheless, if one is exceptionally in distress (and not merely uncomfortable), one may do as follows:
Undergarments which are changed every day – it is better to buy new ones and put them on the earth or dirty floor before wearing. If this is not possible, one may launder them and place on floor as above. However, if you can have a non Jew launder it, that would be better than buying.
Other clothes (jackets, pants, skirts, etc.) – if they are soiled to the extent that one is embarrassed to walk outside with them, one should not buy new clothes, but may launder one set only and place on floor as above. As above, best to have a non Jew launder.
Shirts (that also get sweaty) – if they are soiled to the extent that one is embarrassed to walk outside with them, or so sweaty that it causes distress, one should not buy new clothes, but may launder one set only and place on floor as above. If difficult, one may launder the bare minimum amount that is absolutely required and place on floor as above.
Sources:
מי שאין לו אלא חלוק א׳ אסור מדינא.
ולכן גם כשנתלכלכו כל כל בגדיו ויש רק אי נוחות אסור מדינא.
כשמצטער מאד – אם מדובר בבגדי זיעה שדרך להחליף כל יום וכולם מצטערים או מתבייש ללילך בשוק אפילו בבגדים עליונים יש להתיר המוכרח לבד, ולא יותר. (וראה בס׳ המנהיג הל׳ ת״ב בשם רה״ג, שבאין לו אלא חלוק אחד, וכן בנטנפו כל כליו ואיו לו להחליף, מותר לכבס דלא עדיף שבוע שחל בו מחוה״מ. וכ״ה ברי״ץ גיאת בשם רה״ג, שבנטנפו כליו מה יעשה. וכן בצרור החיים, שבאין לו אלא חלוק אחד מותר לכבס. ולהעיר שאף שנפסק לאיסור בטושו״ע תקנא, ג, וראה בפר״ח לקוטים ג, דל״ד לחוה״מ שההיתר רק משום יו״ט האחרון (כמ״ש בתוס׳ מו״ק יד, א ד״ה שאין) – מצינו שבשו״ת שאילת יעב״ץ א, פב כתב בין השיטין לגבי נקרעה טליתו ואין לו טלית אחרת, שעדיף ממי שאין לו אלא כתונת אחת שהקלו לו לצורך הגוף. והוא פלאי. והארכנו ב5071 ובלוח לתשעת הימים (ובארוכה יותר – בקביעות שת״ב נדחה). ועכ״פ בנתלכלכו לגמרי, הרי מצינו היתר לאבל להחליף אפי׳ תוך ז׳ בנתלכלך בגדו – ראה פת״ש שפט. ולא העתיק שם שיש ליתן לאחר ללובשו. והארכנו במק״א. ועכ״פ, הכא לא שייך ליתן לאחר, ובודאי אפשר להקל משום כבוד הבריות, והיינו לא רק להחליף וללבוש מכובסים, אלא אפילו לכבס ולקנות), וכדלהלן:
בבגדים תחתונים – לקנות עדיף וישימם על קרקע עולם (שבכמה פוסקים שמותר לקנות בגדי זיעה, ראה שו”ת אבני ישפה א, קיב, א בשם הגריש״א. הליכות שלמה בין המצרים ע׳ תכט – יח, ואם כן יעשה כבפוסקים – לחם הפנים בשם בית דוד, ועוד – לשים על הארץ). ועוד, שאעיקרא דמילתא, גם בכלל, הרי כיבוס בשבוע שחל בו אסור מדינא דגמרא, משא״כ לקנות שי״א שהוא רק ממנהגא, ראה יא״פ תקנא, ז שהוא כתיקון בגדים ורק ממנהגא. וראה מג״א שם כה דכיבוס נזכר בגמרא לאיסור משא״כ בבגדים חדשים. אבל בר״ן סוף תענית, הביאו בב״י שקני׳ אסור מן הדין). ולהעיר ממקו״ח תקנא, ו בקיצור הלכות, שעדיף לתקן בתי רגליים קרועים ע״י יהודי מלהחליף לבנים).
אמנם, אם אפשר לכבס ע״י גוי ודאי הכי עדיף, שהרי לכמה דעות הוא רק ממנהגא, ובנצרך לנסוע למרחקים וכדומה, וכן כל מניעה אחרת, התירו הכיבוס ע״י גוי. (משא״כ קני׳ תליא בפלוגתא. ופשטא דסוגיין לאיסור, דלא גרעא קני׳ מכיבוס, וכש״כ את״ל כהדעות שאיסור קנין מדין כיבוס קאתיא. וכ״מ בד״מ, שעל דברי הב”י שאסור לכבס כלי פשתן אף לכבס ולהניח כתב בד״מ וכן לקנות כלים חדשים אסור ומשמע שהוא מדין כיבוס. וגם למנהג להתיר ללבוש בגדי זיעה מכובסים – נהיגי עלמא לאסור הכיבוס, שהרי אסור בכיבוס בגדי פשתן שמזיעין. והה״נ בקני׳. וכ״ה בא”ר תקנא, יז, לגבי בגדי פשתן חדשים. ואפילו מנעלים שמתלכלכים אסור לקנות כמפורש ברמ״א).
בבגדים עליונים – אסור לקנות ויכול לכבס בגד אחד וישים על קרקע עולם. (שבפשטות, הקני׳ נאסרה מן הדין. ועוד שבכיבוס כשנתלכלך י״ל שאינו בכלל האיסור מעיקרא כמכבס מפני ערבוביא. אבל לגבי הקני׳ נשאר האיסור בעינו. אמנם, בבגדים תחתונים כתבנו איפכא מחמת הסברא שמעיקרא לא נאסר בבגדי זיעה לקנות). או״ח ג, שלו שכוונתו להתיר לתקן בגדיו בכדי שלא יצטרך ללבוש בגדי שבת, ראה עקבי סופר שם. ולפ״ז ר״ל דכיבוס עדיף מקני׳. ודבריהם צ״ע בכמה פרטים. וראיתי בשם הגריש״א והגרחפ״ש ועוד בצהר יד ע׳ נא – דלכבס עדיף. וכ״כ בשושנת ישראל פסקי הגר״ש מילר. ובקובץ מבית לוי ביהמ״צ ע׳ יד להעדיף לכבס. אבל קאי לפני שבוע שחל. ואין ראי׳. והתיר מדין מי שאי״ל אלא חלוק אחד. לכבס במקצת או לקנות, ראה עמק התשובה ו, קעח, שבחוה״מ לקנות, ובשבוע שחל – לכבס). ועדיף ע״י גוי.
בבגדים עליונים חליפה ומכנסים – הרי כל ההיתר מפני שאין לו אלא אחד. ומה שייך לכבס יותר מאחד. אמנם בחולצה שמרובה בזיעה – יש מקום בדוחק גדול לכבס הנצרך, והיינו בצמצום. ונחלקו בטעם ההיתר להחליף הכתונת לשבת חזון – משום זיעה או משום בגד עליון. והארכנו במק״א. ועכ״פ גם בזמננו שיש גופי׳ יש זיעה גם בחולצה כנראה במוחש.
אמנם, מר״ח עד שבוע שחל בו ודאי לכבס עדיף.
#10223