Laundering Clothing of Adults During the Nine Days

 

Questions:

Just came back from 10 days away. Don’t have enough clean clothing for the kids and myself. Don’t have enough towels. Can I do Landry?

Can I also change linens for Shabbos this week?

Can I cut the kids’ nails for Shabbos on Friday?

 

Answers:

Children’s Clothing:

For little kids that soil their clothing frequently: Clothes may be washed during the nine days. Even for older kids, this year (5779) one may wash their clothing.

 

Adults clothing:

One should wash the stained area only. If necessary to wash all of it, then if one’s clothes are soiled due to sweat or other spills to the extent that one can not tolerate wearing them, one may wash them till the week of Tisha B’av. This year, where Tisha B’av falls out on Shabbos, if it can’t be washed through a non Jew there is room to be lenient the week before Tisha B’av.

Even in the week of Tisha B’av, if it is so soiled or full of sweat that one is embarrassed to go outside with them, or one considers it repulsive, then one may wash but only the bare minimum clothes necessary. They however should not be worn without putting them first on an earthen floor to remove the freshness. Better to have a non-Jew wash them.

During the week of Tisha B’av, undergarments should be bought rather than washed. Upper garments one should rather wash.

Towels: old towels should be reused. If the old towels are too dirty to use, and there are no alternatives, one may wash the towels.

Bed linens should not be changed on Shabbos Chazon unless they are too soiled to use.

Nails may be cut Erev Shabbos.

 

Sources:

בגדי ילדים:

כן הוא בסימן תקנא סעיף יד. ונת׳ אצלנו בארוכה כאן:

Is it better to iron clean childrens cloths or wash dirty ones?

בגדי גדולים:

בכתם בודד – ראה גשה״ח כא, י, א. הליכות שלמה ביהמ״צ יד, טו. שבט הקהתי א, קעב.  תורת המועדים על שונה הלכות ע׳ קלה. מבית לוי תשע״ג ע׳ שפא. ועוד.וראה שו״ת אול״צ ג, כז, א. קרא עלי מועד ע׳ לז. ובאופן שהכתם ניכר ומכוער, קיל טפי.

נתלכלכו כל בגדיו – ה״ז כאין לו אלא חלוק אחד, כפשוט. וכ״כ מבית לוי תשע״ג ע׳ שפב. ועוד. ומותר עד שבוע שחל בו, לבוש ד. חיי״א קלג, יב. משנ״ב תקנא, כט. וצ״ע במס׳ שמחות ד, ט שלא הותר בבגדיו צואין רק בתכפוהו אבליו. ואולי עובדא הכי הוה.

ובשנה זו, יש מקום להקל במקום דוחק גדול גם בשבוע שלפניו, ובהקדים, שבדבר האסור רק ממנהגא מקילים בזה (עפ״ד מג״א תקנא, לה, ובפמ״ג ולבו״ש שם), אבל האסור מדינא נוהגין איסור אף בשבוע שלפני תשעה באב. והנה, מי שאין לו אלא חלוק אחד יש לדייק שאסור רק ממנהגא, ראה א״ז תקנא, ז בדברי הלבוש לאסור רק בשבוע שחל, שאין איסורו מן הדין. אמנם, בלוח לת״ב כתבנו שאין כן כוונת הא״ז. ושמפורש בגמרא תענית כט, ב וכן הוא משמעות ב״י וב״ח שאסרוהו מדינא. עיי”ש בארוכה.

ומ״מ עדיין יש למצוא צד להקל בהצטרף מש״כ במאה שערים לרי״ץ גיאות הל׳ ת״ב בשם רה״ג וכן בהמנהיג דלקמן בשמו דנטנפו כל כליו מותר לכבס בכלל. וכ״כ בצרור החיים דרך יא להתיר למי שאין לו אלא חלוק א׳ בשבוע שחל בו. וכ״כ בשו״ת שאילת יעב״ץ א, פב בין הדברים. ובלוח לת״ב כתבנו לתמוה בדבריו. אמנם, מ”מ אפשר לצרף בצירופא דרבנן למצוא צדדים להקל, שבכלל מעיקר הדין אין גדר שבוע שחל בו כשנדחה, והוא רק ממנהגא – כ״ה בסמ״ג שנהגו רבותינו לאסור. ובס׳ הבתים עד״ז ושראוי לבענ״פ לנהוג כמנהג רבותינו הקודמים. אבל ברי״ץ גיאות שכל השבת כולה אסורין. ובשו״ע תקנא, ד העתיק בסתמא להיתר, ודעת ״ויש מי שאומר״ שנהגו לאסור, והיינו שהוא רק ממנהגא. וגם בדעת הרמ״א דשתיק למחבר נ׳ כן. וראה א״ר כח. וכן מ׳ במג״א תקנג, ז, אף שמחמיר בדברים שבצינעא בשבת. ואכ״מ. וראה לקו״ש לג ע׳ 158 הע׳ 16 בשוה״ג. ובנדו״ז דאיכא נמי משום כבוד הבריות, כולי האי אין להחמיר. (ולהעיר מבא״ח דברים יב, שהתיר לכבס בשבוע שחל כשנדחה. ואילו לענין נטילת צפרניים התיר רק לכבוד שבת. ועכצ״ל דמיירי בנדחה. והרי כיבוס אסור מדינא דגמ׳. ואולי טעמו דנטילת צפרניים משום תספורת נגעו בה, וס״ל דתספורת חמירא מכיבוס. והאריכו בזה. וצע״ג.

ובמקום שמתבייש לצאת לרחוב – מותר גם בזה. ויש שכתבו כן ע״פ דברי רי״ץ גיאות והמנהיג הל׳ ת״ב יז בשם רה״ג. אמנם, יותר נ׳ דאינהו ס״ל להיתר בכלל באין לו אלא חלוק אחד בשבוע שחל בו וכדעת רה״ג. וראה בלוח לתשעת הימים שהארכנו בדעתם.

וכן הוא ע״פ דברי הערוה״ש יו״ד סימן שפט, ו, ופת״ש שם ב בשם לחמי תודה ל. קיצור שו״ע ריא, ח. גשה״ח כא, י, א. ומיוסד על דברי השו״ע שם סימן שפא סעיף א וג  ופת״ש שם. ושם בשם חמו״ד כת״י להתיר לכבס ביש ערבוביא במנא. זה השולחן ב, קנא.

וכן מצינו שמותר להחליף הכתונת לכבוד שבת, וכן הפוזמקאות, והתירו מפני הזיעה – שאי״ז לכבוד שבת דוקא, ראה בחמו״ד מכת״י, נדפס בקובץ בית הלל א ע׳ ז, שה״ה בחול כשצריך. וה״ט לפי שבימיהם היו רגילים רק לכבוד שבת. וה״ה בכיבוס, שבאין לו כתונת לכבוד שבת מותר לכבס – משנ״ב לב. וע״ד חפיפת הראש בע״ש, שבמנהגי מהרי״ל בטעם ההיתר שברגיל כן ה״ז כחולי. ודון מינה ואוקי באתרין.

ובכ״מ למעט כפי האפשרי.

ועדיף ע״י גוי, שגם לכבוד שבת התירו בכה״ג.

קני׳ עדיפא מכיבוס – כן ההכרעה אצל מורי הוראה, שכיבוס בשבוע שחל הוא מדינא דגמרא. וקני׳ הובא רק ברמ״א תקנא, ז. ולא בשו״ע. (ושקו״ט בטעם האיסור -ראה הגהות יא״פ שם, אם הוא מדין כיבוס. או בגדר למשתי עמרא. או משום מיעוט שמחה. ראה ביהגר״א שם. ובלבוש מפורש מדין מיעוט שמחה. ויל״ע בב״ח. ואכ״מ). והאריכו בדעת המחבר. וראה ארחותיך למדני ב, מד. ומזה שהקיל הרמ״א לתקן בגדים לגוי – מוכח דקיל מכיבוס. וגם שקניית בגדים פשוטים לכמה דעות אינו בכלל האיסור.

ומש״כ כו״כ שבקניה עובר בשתים קני׳ ולבישה – ראה צהר יד ע׳ נא – הכא מיירי שמלכלכו בהנחה ע״ג קרקע וכו׳ לפני הלבישה.

הנחה ע״ג קרקע – כבר העירו – ראה שו״ת מנח״י י, מד וראה שה השולחן שם שהביא מתל׳ הר״י מפאריש מו״ק כג, א שבלחמי תודה להדיא לענין אבילות שצריך שילבשנו אחר. וכ״ה קצשו״ע שם. ובעניננו בתשעת הימים דל״ש – יניחו ע״ג קרקע עולם – ראה לחם הפנים לחתנו של המג״א יו״ד שעו סד״ה  סעיף ד. והובא בלשון חכמים ו. ובשמו בבית דוד ביסטריץ יו״ד שפט. כרם שלמה שם.

ולכאורה ה״ה בכהנ״ל לענין מטפחת ידים.  וכן ראיתי אצל כמה אחרוני זמנינו להקל להחליף מגבות בזמנינו, ראה שו״ת שלמת חיים ד, ד. וראה אהבה אחוה ושלום ע׳ קטו בשם הגריש״א. וה״ה בדאא״פ לכבס.

לענין כלי המטה בשבת, הנה בתקנא סעיף א׳ כתב שאין להחליף הבגדים בשבת חזון, חוץ מן הכתונת, ובפרט בשבת ט באב. אמנם נהגו להקל, ובערוהש יא כתב משום דניכר והוי אבילות בפרהסיה בשבת. אמנם חילוף כלי המטה לא הוי דבר הניכר ויש להחמיר בזה.

 

נטילת ציפורנים:

משנ״ב תקנא אות כ. לוח כולל חב״ד. וראה בארוכה כאן:

May one cut nails this whole week (in the 9 days) due to the fast being pushed off to sunday?

 

 

#5071