Can I clean a stain during the nine days?

 

Question:

If I get a stain on my clothes, can I just wash the area of the stain during the nine days?

 

Answer:

Ideally, if it’s a bigger stain and needs a thorough wash, it should be delayed till after Tisha B’Av, if you have other clothing to wear.

However, if in need, or it’s a minor stain, you may wash it off.

 

Sources:

האריכו בזה אחרוני זמננו. ורובם ככולם כתבו שאי״ז בכלל כיבוס, שלא אסרו אלא בכיבוס וניקוי כל הבגד. וי״ל עוד, שאין כאן היסח הדעת מאבלות, ומתרי טעמי לפי שאינו בגדר התעסקות, וגם אינו נראה ששמחה היא לו, שאין בו שמחה כ״א העדר הלכלוך. וראה בטעם האיסור מג״א תקנא, יב. פמ״ג בא״א שם. ויש לומר עוד, שלא אסרו אלא בכיבוס הרגיל,  ולא לנקות הלכלוך, וכמו שהתירו רחיצה מפני הזוהמא.

וגדול כבוד הבריות, ובפרט כשמתבייש לצאת כך, או לכבוד שבת.

ודנו בזה גם לענין אבל ולגבי חוה״מ. ונדו״ד עדיף, שעד שבוע שחל בו הוא רק ממנהגא. (אלא שבחוה״מ איכא משום כבוד יו״ט האחרון). ועוד, דהתם הוא משום שלא יכנס לחג כשהוא מנוול, ששייך אפי׳ בכתם. וגם בשבוע שחל בו שאסור מדינא – חזי לאצטרופי הדעות שכיבוס היינו רק בנתר. ואם אין לו אלא חלוק אחד או נתלכלכו כל בגדיו חזי לאצטרופי הדעות שהותר בכיבוס כבחוה״מ ראה 10223.

וכש״כ בכתם שמכוער לצאת בו, או בכתם שאינו ניכר. ובפרט כשמשפשף במטלית לחה.  והרבה פעמים אם לא ינקהו כעת יתקלקל וי״ב משום הפסד ודבר האבד.

וי״ל שכתם עדיף מכיבוס גרידא גם מטעם אחר, שאסור לת״ח לילך עם רבב על בגדו. ולפעמים, שייך גם במי שאינו ת״ח – ראה מה שהארכנו בהסכמה לס׳ בירורי מנהגים ס”ב. וש״נ. ואיכא משום חילול השם גם למי שאינו ת״ח. וגם חייב לעמוד בתפלה בבגדים נקיים כעומד לפני המלך.

וראה שש״כ סו, ב. הליכות שלמה ביהמ״צ יד, טו. שלמי מועד ע׳ תפא. אשרי האיש סט, סב. שו״ת בא״מ ז, לג. אול״צ ג, כז, א. קובץ מבית לוי עניני בין המצרים ע׳ יד.  (ושם יג ע׳ כז. וראה שם בגל׳ א ע׳ מח – לענין חוה״מ). חזו״ע ד׳ תעניות ע׳ רלג. (ושם יו״ט  ע׳ ר – לענין חוה׳מ). שבט הקהתי א, קעב.  קובץ הלכות קמינצקי יא, יא. שיעורי הלכה ע׳ מ בשם הגריש״א והגר״י ראטה. ועוד.  קרא עלי מועד ע׳ לז. ארח״ר ב ע׳ קלב. אג״מ או״ח ה, לו – לענין חוה״מ. גשה״ח י, י, א – לגבי אבל.

 

 

#15842