« go back

When davening at home on Yom Tov, should one send the family out of the room to say Yizkor (as is done in Shul)?

 

Regular Yizkor is recited at home. Those that are not reciting Yizkor should leave the room where it’s being said.

It should be noted that the main Zechus for the Neshama is from the Tzedaka that the family member pledges (bli neder) during Yizkor.

Those that light a candle should light them before Yom Tov. If one forgot, they can light on Yom Tov as well, near the Yom Tov candles.

 

הזכרת נשמות שלא בביהכ”נ – נת’ בשו”ת דודאי השדה יב. גשה״ח לב, ו. הליכות שלמה תפלה עז, ט. שו״ת בצה״ח ד, נג. ועוד מקומות. ט”ז, ס”ק ט. והנה, בשגשה״ח שם ה, שבהזכרת נשמות ביחיד לא יאמר “ונאמר אמן”, רק “אמן”. אבל אין המנהג כן גם בברהמ״ז ביחיד. וכ״פ אדה״ז בשו״ע קפט, ה במוסגר. וכן בסיום שמו״ע – מג״א סו, ז. וראה שיחת ש״פ מטו״מ תשכ״א.

צדקה – ראה שו”ע אדה”ז תרכא, יד. וכ”ה בסידור.

הדלקת נר – ראה שו”ע אדה”ז תקיד, יג-יד איזה נר מותר להדליק ביו”ט. ובביה”ל שם ד”ה נר של בטלה כתב: ודע עוד דנר של יא”ר ציי”ט אם לא הדליקו בערב יו”ט ידליקנו עכ”פ בחדר שאוכלין בו דמוסיף אורה בחדר ויותר טוב שידליקנו בביהכ”נ ויצא מחשש נר של בטלה ובשעת הדחק אפשר דיש להתיר בכל גווני דהוי כעין נר של מצוה שהוא לכבוד אבותיו כן מתבאר בת’ כתב סופר [או״ח סה] עכ”ל. אמנם, הרבה אחרונים מחמירים – ראה פמ״ג קלב במ״ז ב, הביאו רעק״א בסי׳ תקיד. וכ״ה בקיצור שו״ע צח, א שאם שכח להדליק נר יאצ״ט ידליק ביו״ט ע״י גוי. ובא״א מבוטשאטש תקיד, מחמיר גם ע״י גוי. וראה דע״ת תקיד. ערוה״ש שם טו. וראה גשה״ח א. לא. שו״ת צי״א ו, י. שם ז, לב. בא״מ ח, רכט. ועוד.

ולמעשה, מנהגנו שאין מדליקין נר נשמה עבור יזכור – ראה המלך במסיבו א ע׳ שכא. הנסמן באוצר מנהגי חב״ד תשרי ע׳ רכד.

 

 

#7960


Add Comment

Your Email address will not be published