Can the first Selichos on Motzai Shabbos be done prior to Chatzos?

 

Question:

There is a local Chabad house in my area where I frequently go to be Chazzan and Baal Koreh, because the Mekuravim in the Chabad house enjoy my voice very much, and they urge the Shliach to bring me for Shabbosim…

The Shliach does Selichos (on Motzai Shabbos Selichos) every year prior to Chatzos, because he feels that if he would do Selichos after Chatzos very few people would show up. He told me that he contacted a Rov, and the Rov allowed him to do so.

However, he wants me to be Chazzan for Selichos. So my question is if – for the sake of Mivtzoim etc. – I may do Selichos prior to Chatzos or is this something for which there is no such a Heter to be done prior to Chatzos?

 

Answer:

Although one should wait until at least Chatzos to say Selichos, in a Shaas Hadchak – which needs to be ascertained locally – it is OK to start from the 10th Halachic hour. One should omit Vidui and Tachanun.

 

Sources:

ראה מג״א תקסה, ה שהביא מס׳ הכוונות להאריז״ל, שאין לומר קודם חצות לילה שום סליחות ולא י״ג מדות בשום פנים לעולם חוץ מביוהכ״פ. וכ״ה בשעה״כ ענין דרושי ערבית, ובפע״ח ריש שער הסליחות. וראה שו״ת הרמ״ז ח. ח״י סליחות ב. ובמט״א תקפא, א שבמקומות שנהגו כן ראוי לבטל המנהג ומי שהוא שם בעת שאומרים לא יאמר עמהם וכו׳ אך הוידוי רשאי לומר. מלבד במוצ״ש אין לומר וידוי קודם חצות. וכ״ה בברכ״י תקפא, א. קשר גודל (להנ״ל) יט, יא. וראה ספר המנהגים חב״ד ע׳ 54. והמצויין שם בהערה למג״א תקכה הוא טה״ד, וצ״ל כנ״ל. וראה שיחת שבת תבא תשל״ד. וב אג״ק יט, רפז, בנוגע לוידוי במוצ״ש בקשעהמ״ט שמובן ממנהג סליחות במוצ״ש.

ולהעיר שע״פ דין מותר לומר וידוי גם בשבת גופא – שו״ע אדה״ז רפח, ח.

אבל, במקום שיתבטלו מאמירת סליחות אפשר לומר אז – ראה שו״ת אג”מ או”ח ח”ב סי’ קה שאין בזה איסור, אלא שאינו מועיל כי״ג מדות, כ״א כסתם תפילה, ובתור הוראת שעה טוב לומר אף לפני חצות. ושם שצריך להודיע שבשנה הבאה יאמרו בזמן.

אף שע״פ המקובלים הו״ע חמור, ומה״ט כתב בשו״ת יחו״ד א, מו לחלוק עליו – הרי לדידן, שכתב אדה״ז בסידורו (בסדר תיקון חצות): “הגם שהזמן המובחר הוא בחצות האמיתי דוקא אעפ”כ אין זה לעכב אלא תחילת זמנה מתחילת האשמורה התיכונה״, יש מקום להקל בשעת הדחק. וכ״ה במשמרת שלום קוידנוב מא, ד. והביא שם שכן נהג הרה״צ מרוזין. ויש המשערים שהי׳ בעת בריחתו. וראה גם יחו״ד שם. כתר שם טוב גאגין במנהג לונדון ואמסטרדם שלא תשתכח תורת סליחות אמרו סליחות קצר אחרי ערבית. ויש שכתבו ליישב מחמת זמן חצות דא״י – ראה מחשבות בעצה קונ׳ פרפראות לחכמה ח. [ושם במנהג בית אהרן מקארלין – לומר בכל הלילות – חוץ ממוצ״ש – בשעה י״א ולדלג נפילת אפים ואמירת א-ל רחום והלאה]. חסד יהושע תליתאה יב.

 

 

#1069