« go back

My wife is on a medical diet and all she can eat is meat and certain vegetables. On what can she make a Leshev Basukkah? She has not made one as of yet.

Your wife does not have to make a Leshev Basukkah.

However, if she Davka wants, she can go into the Sukkah and spend considerable time there enjoying the shade, such as for a walk and fresh air, and if it’s a Sukkah that she didn’t say Leshev Basukkah yet that day on eating – then she can make a Leshev Basukkah.

Tiyul, spending time in the Sukkah for leisure, requires Leshev Basukah. However, if she is going into the suka to eat something, if it is not a food that needs the Brocho of Leshev Basukkah, it is not considered tiyul.

 

Sources:

.עיין אדה״ז סימן תרלט סעיף טו וסעיף י״ז וסימן תרמ סעיפים א וב
ולא מסתבר לומר, שיכולה לעשות לישב בסוכה בבוקר כשמברכת על הלולב בסוכה, דמצותי׳ אחשבי׳ (ואנו אין מברכים מכיון שטפילה לאכילה – משא”כ אצלה). וראה בלוח יומי לסוכות שי״ל על ידינו הערה 52
ואף שבנשים אין הסברא שמקומה (של לולב) עיקרו בביהכ”נ (שהרי פטורות מהלל בסוכות) – הרי לאידך אינם מחוייבים בלולב בכלל. ול״ש גדר מצותי׳ אחשבי׳

[ונחתינן להשקו״ט במצות שהזמ״ג, אם שייך גדר מצוה. וכבר העירו מד׳ הראב”ד לתורת כהנים פ”ב “שכך ניתנה בתורה לאנשים חובה ולנשים רשות והנשים דומיא דאנשים לכל מ”ע שהזמן גרמא אעפ”י שיש בה איסור תורה כגון ציצית של תכלת לנשים כו’ אבל הנשים המקריבות עושות סמיכה כאנשים לר’ יוסי אעפ”י שהיא עבודה בקדשים״. ועד״ז ברמב״ן קדושין לא, א: והקב”ה צוה במצוה זו לאנשים חובה לנשים רשות. ושם: רשות דמצוה היא. ומה״ט ס״ל דסומכות בכל כוחן. וברשב״א עירובין צו: שהמצוה ניתנה לכל ישראל, דקולא היא שהקלה התורה אצל הנשים למפטרם מן המצות שהזמן גרמא

לאידך, מל׳ ר״ת בס׳ הישר תשובות סד וסה וכן בשו״ת ראב״ן פז שהתירו לעשות נח״ר לנשים, כיון שברכה לבטלה דרבנן – משמע קצת שאי״ז גדר קיום מצוה. ואוי״ל דמ״מ ל״ש גדר ברכה במצוה קיומית כשאין איזשהו גדר חובה. ויל״ע בל׳ ראבי״ה תקצז. והדברים עתיקים

וראה דברי יחזקאל כח. קובץ שיעורים קדושין לא. וראה ב׳ האופנים בלקו״ש חלק לא יתרו אי ניתנו להן כל המצות ורק שנפטרו מחיוב המצוה. וראה שם חל״ה תולדות בנוגע למצוות שלפני מ״ת. ושם להדיא בנוגע לקיום מצות שהזמ״ג ע״י נשים. וראה שו״ת תורת חסד או״ח נט (ועוד כיו״ב) בנוגע לשריפת חמץ, דל״ש רחמנא אחשבה במצוה שאינה מחוייבת. ואכ״מ

ולהעיר מהשקו״ט באם שייך מיגו דאתקצאי ע״י אשה בחפצא של במצוה שהזמ״ג – ראה לקו״ש חט״ז ע׳ 219. וראה אצלנו במק״א בענין לסמוך על מסירת מודעה דער״ה הערה 31 ובמילואים לשם


Add Comment

Your Email address will not be published