Someone that is allergic to leather but it is not life threatening, what does he do regarding Tefillin?

 

If his allergy is to the potassium dichromate in the Retzuos, as is most likely, he should obtain chrome free Tefillin straps. There are Retzuos made with a vegetable tanning process also. Until new Tefillin straps can be obtained one can wear the Tefillin for shorter time such as only for Shema and Shemone Esrai or even only Shema if necessary. One can also look into the option of painting the leather on the inner side so the leather does not touch the skin directly.

Where no other choice exists, one may place the straps on the sleeves but not make a Bracha, but the Tefillin would need to be covered. The same would apply to the Shel Rosh Tefillin: one can wear a thin head covering like a yarmulke and the Retzuos placed on it.

This applies only to the part of the straps used for tying, the section surrounding the hand one time and the section surrounding the head; the part of the straps not used for tying may have a separating substance between them and the skin and one may make a Bracha.

See also here.

 

Sources:

ראה שו״ע אדה״ז כז, ז-ח. וראה בארוכה הלכה ברורה יוסף ב באוצרות יוסף ט.

[וראיתי למי שהציע ליתן קלף תחת הרצועה דמב״מ אינו חוצץ. (ולהעיר מהשקו״ט בקלף שבתוך הבתים – ראה שו״ת שבט    הקהתי ב, לא). ושותא דמר לא ידענא, שהקלף אינו מינו של הרצועה. (וצע״ק בלבו״ש דלהלן).

ובלא״ה, ראה לבו״ש כז, הובא במשנ״ב י ויד, באלו הנוהגים לכרוך רצועה תחת התפילין. אבל ראה מה שהביא שם מרביד  הזהב. וכן בתהל״ד ד כתב להקל במב״מ. וראה שם ב וג. וכנראה ס״ל שהרצועה היא מינו. ועדיין א״ד, דהתם מיירי ברצועה   תחת הבתים, אבל בקלף תחת הרצועה י״ל דגרע טפי. וצע״ע. וראה שו״ת שיח יצחק או״ח יט. שו״ת נחלת יואל זאב א, א.

גם בשו״ת אבנ״ז או״ח יד כתב להחמיר גם במב״מ כיון שצריך ליגע. וראה גם שו״ת טוטו״ד א, רמה בסופו. דובב מישרים ב, לז. מאסף לכל המחנות כז, כו ].