We might be leaving our apartment before Pesach to spend Yom Tov elsewhere. What needs to be done before we go? For example, do we need to clean and do Bedikas Chometz?

 

If you rent a house or a room, then the Bedikah should be done there on the night of the 14th of Nissan. (You should arrange a Mechiras Chometz for your apartment where you live and no one should be using it over Pesach)

If you are in your home on the night of the 14th of Nissan, then one must clean one room and do the Bedikah there with the blessing, and do not include that room in the sale of Chometz.

If you will be staying by someone else on the night of Bedikas Chometz, then the Chiyuv of the Bedikah is on the landlord.

Therefore:

If you will be travelling from your home more than thirty days before Pesach and you sell the entire house in the sale of Chometz, there is no obligation to check at all. Furthermore, you can fulfil the Mitzvah via the Bedikah done by your host. (However many are accustomed to still seek out an opportunity to do Bedikah. This can be done by bringing your own Chometz into the room that you are staying. But you should nevertheless listen to, and rely upon, the host’s Bracha.)

If however you are travelling less than thirty days before Pesach, you should leave one room unsold, and you must clean this one room and do the Bedikah there a different night but without a Bracha.

 

Sources:

טעמים ומקורות: עיין שו”ע אדה”ז תל”ו כ-כא. ועיין תל”ג ס”ז שיש להשאיר חדר אחד לליל י”ד (ולא לבדוק הכל בי”ג) שלא לבטל ברכה בידים. וכש”כ שאין לבטל הבדיקה כולה בידים ע”י מכירת כל הבית במכירת חמץ. (אף שיש מקום לחלק, כיון שי״א שמקיים תשביתו ע״י המכירה. ועוד דמעיקרא לא חל עליו חיוב בדיקה כיון שמזמן איסור הנאה לא יהא ברשותו – ראה עד״ז בשו״ת הצ״צ או״ח מז במה שאין חיוב בדיקה במקומות הנמכרים. ובסגנון אחר, דאנן קייל״ן ביוצא מבית הנכרי תוך ל׳ שפטור מבדיקה, לפי שכשיגיע הפסח לא יהי׳ לו בית. אבל מ״מ הרוצה להחמיר יחמיר – ראה אדה״ז שם כא בסופו. וגם לדעת הראבי״ה, בשוהה ליל י״ד אצל ישראל אחר פטור מבדיקה, ראה משנ״ב שם כח). ולכן יש לנקות חדר אחד ולעשות בדיקת חמץ שם בלא ברכה. וכן לא למכור את החדר כדי שיהיה חיוב בדיקה שם.

אבל לפני שלושים יום אין חיוב לדאוג לא לבטל הבדיקה בידים כמוכרח בסי׳ תל”ו שם. ואף לדעת הראבי״ה – פטור כשיוצא לפני שלשים. ובפרט כשנמצא בבית אחרים. ומ״מ נכון שלא להפקיע א״ע מהמצוה. (ובשו״ת צ״צ שם מיירי שבודק במקומות אחרים. וגם צירף שהחדר לפני עיניו ורחוק שישכח למכור, ועד״ז הוא שם צז – במהדו״ח, משא״כ בנדוננו).